Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe slapen de renners van de Tour de France?

In de Tour de France is een goede nachtrust cruciaal voor topprestaties, maar lang niet elke renner slaapt even comfortabel. Tourorganisator ASO bepaalt in welke hotels de teams overnachten. Zo wordt eerlijk verdeeld dat elk team over de hele Tour gemiddeld evenveel sterrenhotels krijgt. Sinds 2015 zijn eigen slaapbussen verboden.

© Magnus Cort | Instagram
Markus Hoelgaard in de gedeelde slaapkamer met Magnus Cort in Lourdes tijdens Tour de France.

Etappewinnaar Jonas Vingegaard (Visma-Lease a Bike) had op de tweede rustdag geluk met een luxe verblijf op een landgoed. Ook Tadej Pogacar (UAE) zat goed in een viersterrenresort. Renners zoals Magnus Cort (Uno-X) recenseren zelfs hun kamers. De Deen deelt via Instagram sterren uit (0 tot 7). Lourdes kreeg 3 sterren: "Te lage douche en een verouderd kamersleutelmechanisme." De kamer nabij Caen kreeg er slechts 2: "Geen wifi, aparte wc en losse douchekop."

© Magnus Cort | Instagram

Magnus waardeert een kamer met goede verduistering, airco, wifi en genoeg ruimte voor zijn koffer: "Dan scoor je al gauw een dikke 6 uit 7." Zeven sterren gaf hij deze Tour nog niet: "Dan moet er echt iets bijzonders zijn."

Slaapwetenschapper Marijke Gordijn benadrukt het belang van diepe slaap: "Juist dan vinden herstelprocessen plaats." Teams zoals Visma-Lease a Bike nemen daarom eigen matrassen mee en verduisteren kamers indien nodig.

Danny van Poppel (Red Bull-Bora-Hansgrohe) ziet verbetering: "We zijn zo verwend. Een slecht hotel wordt gauw goed gemaakt." Toch blijft overlast soms onvermijdelijk: "Een hond die blaft, daar heb je geen grip op."

Bron: NOS

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer