Hoe vergaat het kopstukken uit de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-wereld nadat ze hun carrière in de dagelijkse handel hebben afgesloten? Die vraag houdt menig vakgenoot bezig. Daan Huijnen, Sales Director bij Unilever, besloot dat simpelweg zichtbaar te maken via zijn LinkedIn-serie 'Hoe is het nu met…'. Na de aftrap met Fred van Beek, voormalig VP Sales Nederland bij Unilever en nu CEO van Eijerkamp Retail Groep, is het deze keer de beurt aan Kees Buur.

Kees Buur zwaaide in 2018 af als Buying Director Health & Beauty bij AS Watson Benelux. Sindsdien bepaalt hij zijn eigen agenda. Die bestaat uit wat hij zelf 'een mooi leven zonder dingen die echt moeten' noemt. Samen met zijn vrouw reist hij de wereld over, ontdekt nieuwe culturen en geniet van zon, zee en vrijheid.
Toch blijft de inhoud trekken. Buur is nog altijd betrokken bij de sector, zij het op zijn eigen voorwaarden. Hij fungeert regelmatig als klankbord voor vakgenoten uit retail en FMCG. "Gewoon even meedenken, een frisse blik bieden, iemand op een ander spoor zetten." Daarnaast is hij bestuurslid bij de Stichting Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailstrategy & Marketing. "Het is belangrijk dat studenten kennismaken met dit prachtige vakgebied."
Het teamgevoel blijft kriebelen
Wat mist hij aan zijn oude werkzame leven? Niet zozeer de inhoud, maar wel het dagelijkse werken met mensen. "De gesprekken, onderhandelingen, de energie in een team. Het gaat in je huid zitten en dat verdwijnt niet." Wat hem nu opvalt, is hoe sommige retailers blijven vasthouden aan verouderde concepten. "Juist nu zijn snelheid en wendbaarheid cruciaal." Gelukkig ziet hij ook voorbeelden van bedrijven die het wel goed snappen en hun klanten weten te winnen.
Terugkijkend blijft vooral het bouwen van teams hem bij. "Mensen op de juiste plek krijgen en zien floreren, dat is altijd het moeilijkst. Maar als ik nu naar mijn oude buying team bij AS Watson kijk, zie ik daar nog steeds een stel toppers staan. Dat maakt me trots."
Van hordelopen naar ijsvogeltjes
Wat neemt hij mee uit zijn werkzame leven? "Retail is eigenlijk gewoon hordelopen. Elke dag weer. Hoog springen, vol tempo, en presteren." Die fase heeft hij afgesloten. Tegenwoordig vindt hij ontspanning in fotografie. "Ik had nooit gedacht dat ik een halfuur stil zou kunnen zitten aan de slootkant, wachtend op een ijsvogeltje. Maar nu kan ik daar echt van genieten."
Gezond blijven, in beweging blijven en genieten van grote én kleine dingen. Dat is nu het motto.
Bron: LinkedIn