De Franse winkelketen Fnac, die naast elektronica ook meubels en woonaccessoires verkoopt, is door de rechtbank in Chartres veroordeeld vanwege haar samenwerking met verzekeraar SFAM (inmiddels omgedoopt tot Indexia). Volgens de rechter is Fnac mede verantwoordelijk voor de schade die klanten hebben geleden door misleidende verkooppraktijken.
© Fabio Bernardi | Dreamstime
Tussen 2017 en 2019 bood Fnac in haar winkels verzekeringsproducten van SFAM aan, gericht op mobiele telefoons en multimedia. Klanten klaagden over ongeautoriseerde afschrijvingen en agressieve verkoopmethoden. Volgens de rechtbank had Fnac haar partnerkeuze zorgvuldiger moeten maken. Door samen te werken met een onbetrouwbare partij, is de retailer mede aansprakelijk voor de geleden schade.
De zaak werd aangespannen door een consument die na de aankoop van een Nintendo Switch ongemerkt werd geconfronteerd met terugkerende afschrijvingen, afkomstig van een bijbehorende verzekering. De rechtbank oordeelde dat Fnac nalatig handelde door dergelijke producten aan te bieden zonder voldoende controle op de betrouwbaarheid van de aanbieder.
SFAM verkeert inmiddels in liquidatie en is niet langer bevoegd om bedragen te incasseren bij klanten. De uitspraak benadrukt de verantwoordelijkheid van retailers bij het aanbieden van diensten van externe partijen. Fnac heeft vooralsnog niet publiek gereageerd op het vonnis.
Bron: RetailDetail