Meubelbeslagfabrikant Blum uit Vorarlberg rapporteerde voor het boekjaar 2024/25 een omzet van € 2,44 miljard, wat een groei van 6,3% (of € 144 miljoen) betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Na twee jaar van lichte dalingen ziet het bedrijf nu weer een stijging in de verkoop.
© Blum
Blum-directeuren Philipp (links) en Martin Blum.
Philipp Blum, algemeen directeur van de Blum Group, noemt twee belangrijke oorzaken voor deze groei: "Ten eerste hebben we de trend kunnen ombuigen en de verkoopvolumes in alle productgroepen in de afgelopen twaalf maanden kunnen verhogen." Naast bekende productgroepen zoals scharnieren en geleiderails deed ook het nieuwe Revego-pocketsysteem het goed. Daarnaast is sinds 1 juli 2024 dochteronderneming Van Hoecke, actief in België, Nederland en Luxemburg, voor het eerst meegerekend in de omzet.
Martin Blum, eveneens algemeen directeur, benadrukt het belang van de internationale aanwezigheid met 34 dochterondernemingen: "Dit stelt ons in staat de verschillende ontwikkelingen wereldwijd in evenwicht te brengen." De marktontwikkelingen zijn positief in de VS, Oost-Europa en Azië-Pacific, terwijl West-Europa stabiliseert en China nog uitdagend blijft. Verdeeld over regio's was 45% van de omzet in Europa, 15% in de VS en 40% elders. De VS blijft de grootste afzetmarkt.
Blum investeerde ruim € 185 miljoen, vooral in uitbreidingen van fabrieken in Höchst en Bregenz en in nieuwe en gerenoveerde showrooms, zoals in Singapore en Londen.
Philipp Blum besluit: "Gezien de nog steeds onzekere, onstabiele en door conflicten gekenmerkte wereld, zijn we tevreden met het afgesloten boekjaar 2024/2025," maar waarschuwt voor uitdagingen zoals stijgende grondstof- en personeelskosten.
Bron: Moebelmarkt