"Ik zie het tijdens mijn vakantie in het pittoreske dorpje Verpel, in de Franse Ardennen: verlaten dorpen, uitgestorven winkelstraten. In de regio stuit je op lege binnensteden en volle industrieterreinen waar de retail zich concentreert in één grote hypermarché," begint David Lansen op social media. Hij is senior beleidsadviseur locatiebeleid bij INretail. Binnensteden en dorpen zijn verworden tot woonwijken, met hooguit nog marktjes en evenementen. "Wist je dat Frankrijk jaloers kijkt naar hoe wij in Nederland wél sturen op winkelstructuur?"
David waarschuwt dat het ook hier mis kan gaan als gemeenten werken met verouderd detailhandelsbeleid (of helemaal geen beleid hebben.) "De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 komen eraan, en juist dat is hét moment om actie te ondernemen. Raadsleden verzamelen in juli en augustus input van ondernemers, en komen in september met voorstellen voor hun partij, en daarna voor het nieuwe college. Dus let op: wat zij besluiten raakt jouw winkel direct – in bezoekers, omzet en toekomst."
© David Lansen
David Lansen, senior beleidsadviseur locatiebeleid bij INretail.
David benadrukt dat je zelf retail hoger op de politieke agenda kunt zetten, samen met een winkeliersvereniging. Hij legt uit wat je daarvoor moet doen: "Schrijf samen met jouw winkeliersvereniging of centrumorganisatie in twee alinea's op wat jullie willen met de retail in jouw gemeente. Gebruik hiervoor het INretail-pamflet dat ik eerder met je heb gedeeld."
Wat moet je doen? Schrijf kort en krachtig: twee alinea's waarin staat wie jullie zijn, wat jullie al doen, en wat je van de gemeente nodig hebt. Voeg daar een top drie of top zes van concrete punten aan toe. Denk bijvoorbeeld aan een regionaal afgestemde retailvisie, waarin ruimte, demografie en koopstromen samenkomen. Of een concreet plan per winkelgebied, met gezamenlijk opgestelde acties, publieke én private financiering, en professionele samenwerking (zoals centrummanagement). Beschrijf ook duidelijke keuzes over waar wél en juist geen winkels gepland worden – dat is slim ruimtegebruik. "Zorg dat dit document in juli al bij je politieke partijen ligt. In augustus ben je eigenlijk al te laat."
Bron: David Lansen