"Zo jammer dat er niet beter wordt nagedacht over de broodnodige vernieuwing. Retail is niet meer hetzelfde als tien jaar geleden, en de concurrentie is moordend," schrijft retailspecialist Paul Moers, naar aanleiding van het nieuws dat slechts 12 van de 45 franchisers zich aansluiten bij Blokker New. "Dat is een zeer teleurstellend resultaat en zegt eigenlijk al genoeg over de toekomst van deze formule."
Bovendien zoekt iedere formule naar verjonging van de doelgroep, stelt Paul. "Topman Palmer moet begrijpen dat wat consumenten zeggen en dat wat ze doen, twee heel verschillende dingen zijn. Teren op nostalgie is zinloos."
© Paul Moers
Volgens Paul zou Blokker er goed aan doen het hele verhaal opnieuw tegen het licht te houden en inspirerende aanpassingen te gaan doen. "Er is zeker ruimte voor een goede Blokker-formule maar dan moet deze echt met de tijd meegaan en vernieuwing in het assortiment laten zien die ook jonge klanten gaat trekken. Denk aan kwalitatieve apparaten voor in de keuken of elektronica voor rond de babykamer. Inspiratie en service zijn hierbij kernwoorden.
Formules anno 2025 hebben alleen nog kans als ze een uniek en onderscheidend vermogen hebben. De retail is complexer dan ooit en de consument wordt met de dag kritischer. Consumenten verleiden om jouw winkel binnen te stappen wordt steeds meer een uitdaging. Bij Blokker is het geen tijd voor evolutie maar voor revolutie willen ze een kans maken. Ik hoop dat ze die gaan pakken."
Bron: Paul Moers