Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Zonder al die overleggen kun je betere resultaten bereiken'

Oud-Unilever-topman Fred van Beek geniet als CEO van Eijerkamp van de retailwereld

Hoe vergaat het kopstukken uit de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-wereld nadat ze hun carrière in de dagelijkse handel vaarwel hebben gezegd? Het is een vraag die in de retail- en interieurbranche nog weleens opduikt. Daan Huijnen, Sales Director bij Unilever, besloot die nieuwsgierigheid om te zetten in een nieuwe LinkedIn-serie: 'Hoe is het nu met…'. De aftrap werd gegeven door niemand minder dan Fred van Beek, voormalig VP Sales Nederland bij Unilever en sinds januari 2022 CEO van Eijerkamp Retail Groep.

© Eijerkamp Retail Groep

Drie jaar geleden verruilde Fred van Beek de wereld van fast moving consumer goods voor die van meubels, design en interieur. Hij leidt sindsdien samen met schoondochter Lotte, haar vader en zoon Daley het familiebedrijf Eijerkamp. "Van wasmiddel naar woonwinkel", grapt Van Beek. Maar duidelijk is dat hij zich als een vis in het water voelt in zijn nieuwe omgeving.

Wat hij mist aan zijn tijd bij Unilever? "De mensen", zegt hij zonder aarzeling. "Zowel bij Unilever als in de hele retailbranche." Waar hij geen moment naar terugverlangt? "De vele interne meetings. Ik heb inmiddels geleerd dat je zonder al die overleggen betere resultaten kunt bereiken. Niet te veel praten, gewoon ondernemen en doen."

Retail is écht detail
Hoewel hij dacht dat de FMCG-wereld al behoorlijk gedetailleerd was, heeft de dagelijkse praktijk bij Eijerkamp hem op dat vlak toch nog verrast. "Retail ís echt detail. Die dagelijkse scherpte is noodzakelijk." Het directe contact met klanten, producten en processen geeft hem energie. "De end-to-end verantwoordelijkheid motiveert me dagelijks en stretcht me ook in mijn denken en doen. Had ik deze stap eerder gezet, dan had ik dat alleen maar eerder kunnen ervaren."

Toch neemt Van Beek zijn jarenlange ervaring uit de FMCG-wereld dagelijks mee in zijn werk. "De professionaliteit van Unilever, de snelheid van analyseren, data interpreteren en marketing. Die kennis gebruik ik elke dag."

Ook privé heeft Van Beek niets te klagen. Hij geniet volop van zijn kleinkinderen Fay en Finn. "Iedere maandag halen we Fay van school en passen op haar. Finn is nog maar een paar maanden oud, maar hopelijk sluit hij snel aan bij het vaste maandagclubje." Daarnaast vindt hij veel geluk bij zijn vriendin Charlotte.

Wie volgt?
Op de vraag van Huijnen van wie Van Beek zelf weleens zou willen horen hoe het nu gaat, noemt hij Kees Buur, voormalig commercieel directeur bij Kruidvat: "Altijd scherp, altijd een verhaal. Ik zou het leuk vinden om weer eens iets van hem te horen."

De LinkedIn-post van Daan Huijnen leverde inmiddels tal van reacties op vanuit de FMCG-wereld. Van Rob Besseling (CEO Top Bakkers Groep) tot Andre Gronefeld (Unilever Food Solutions Nederland) en Johan Boersma (Hovingh & Partners), allen reageren positief op het initiatief én op Freds verhaal. Boersma oppert zelfs een volgende kandidaat: voormalig Coca-Cola Enterprises GM Ignace Corthouts.

Bron: LinkedIn

Gerelateerde artikelen → Zie meer