Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met René Dijkman over het ontstaan van Outtrade:

“We zagen kansen in de outdoorbranche, namen een risico en zijn gewoon begonnen vanaf zolder”

In 2004 besloten René Dijkman en zijn vrouw Angela om het roer volledig om te gooien. Na jarenlange ervaring als inkoper bij onder andere Blokker en tuincentrumorganisatie Europa Tuin, begon het ondernemersbloed te kriebelen. "We zagen kansen in de outdoorbranche, namen een risico en zijn gewoon begonnen vanaf zolder", vertelt René. Dat bleek een gouden greep: inmiddels is Outtrade uitgegroeid tot een internationale speler in de wereld van vuurhaarden, terrasverwarmers en andere outdoor lifestyleproducten.

© Wonen360.nl
Het team van Outtrade aanwezig op spoga+gafa 2025, met v.l.n.r. Salesmanager Jeroen Ettema, Sales Representative Bastian Dijkman en eigenaar René Dijkman.

René's achtergrond in de inkoop legde de perfecte basis voor het opstarten van een eigen onderneming. "Ik kende veel leveranciers en had een goed beeld van wat er beter kon in de markt. Met Angela, die veel op zich nam qua financiën en backoffice, zijn we stap voor stap begonnen. De verkoop liep direct goed." Hun eerste focus lag op vuurhaarden en andere producten die warmte en sfeer brengen in de tuin, een segment waar ze zich tot op de dag van vandaag in onderscheiden.

Producten
Outtrade ontwerpt zijn collecties grotendeels zelf, in samenwerking met vaste productiepartners in onder andere Egypte en China. "We komen elk jaar met een nieuwe collectie, die we onder meer presenteren op beurzen zoals spoga+gafa, Ambiente en Glee. Fabrikanten denken vaak mee en komen met verrassende ideeën die we soms meenemen in ons assortiment."

© Outtrade

Productlijnen als RedFire (vuurhaarden) en SunRed (terrasverwarmers) zijn inmiddels gevestigde namen. René: "We proberen altijd te verrassen met design en functionaliteit. Innovatie is essentieel, zeker in een markt waar de concurrentie moordend is, zoals in de BBQ-sector."

Om nog meer in te zetten op innovatie en design, besloot OutTrade een nieuw, premium merk te lanceren: WOOH. Deze nieuwe merkidentiteit is ontwikkeld om zich te onderscheiden in een snelgroeiende en competitieve markt. WOOH staat voor een sterk fundament dat zowel intern als extern wordt gedragen, met een eigen naam, visuele identiteit en merkverhaal. Het doel is duidelijk: buitenwarmte opnieuw definiëren met stijl en innovatie als uitgangspunt.

© Outtrade

Internationaal
Outtrade is al lang geen puur Nederlands bedrijf meer. De klantenkring strekt zich uit over de hele wereld: van Japan tot Mexico, van Australië tot het Verenigd Koninkrijk. "Canada is voor ons een heel interessant land", zegt René. "De volumes zijn daar enorm. Duitsland is wat lastiger, maar Frankrijk en Engeland gaan goed."

Toch ligt de focus niet zozeer op uitbreiding naar nieuwe landen. "We willen in de bestaande markten juist dieper gaan: meer afzet, meer klanten, meer zichtbaarheid."

© Outtrade

Veranderingen
De outdoorbranche is volop in beweging, ziet René. "Er zijn veel nieuwe spelers, maar ook veel die weer verdwijnen. Daarnaast proberen Chinese leveranciers rechtstreeks de Europese markt op te komen. Ze bellen ons plat. Dat maakt het voor ons soms lastiger, maar het daagt ons ook uit om ons verder te onderscheiden."

Ook de manier waarop consumenten producten kopen is veranderd. "De traditionele keten van fabrikant, groothandel, winkel en consument is achterhaald. Alles gaat tegenwoordig via social media en online verkoop. Daar moet je als merk in meegroeien."

© Outttrade

Duurzaamheid
Voor Outtrade is duurzaamheid een speerpunt. "We zien dat de traditionele gasmodellen en glazen vlammenwerpers terrein verliezen. De consument kiest steeds vaker voor duurzamere opties, zoals pellet-gestookte vuurhaarden. Die zijn niet alleen gebruiksvriendelijk, maar stoten ook veel minder CO₂ uit dan hout."

Een recent voorbeeld is de vuurhaard op was, een innovatie die goed ontvangen is. "Het combineert gebruiksgemak met een laag milieu-impact en een strak design. Dat past helemaal in de tijdgeest."

Toekomst
Ondanks geopolitieke onzekerheden en economische uitdagingen blijft René positief. "We zien een licht herstel en verwachten een goed jaar. De markt verandert, maar dat biedt juist ook kansen. Met een sterk team, innovatieve producten en een heldere visie op de toekomst hebben we er alle vertrouwen in."

Meer informatie:
Outtrade B.V.
Meeleweg 76
7711 EP Nieuwleusen
+31(0)529-482808
[email protected]
www.outtrade.eu

Outtrade GmbH
Alt-Heerdt 104
D-40549 Düsseldorf
+49 (0)211-93676018
+49 (0)211-93676019
[email protected]
www.outtrade.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer