Na het nieuws dat Rivièra Maison een doorstart maakt, maar haar eigen winkels en webshop definitief sluit, blijven veel klanten met vragen en twijfels achter. Dat blijkt uit talloze reacties op social media.
© Rivièra Maison
Op Facebook reageren consumenten kritisch. Zo vraagt Helena de Jong zich af wanneer klanten eindelijk hun bestelde en aanbetaalde spullen geleverd krijgen. Ook Laura Kalkman vreest dat reeds betaalde orders verloren zijn gegaan. Een oplettende volger verwijst naar informatie op de website, waar staat dat er uiterlijk 23 juli duidelijkheid komt vanuit de curator.
Veel klanten vinden dat er van een échte doorstart nauwelijks sprake is. "De winkels en de webshop blijven dicht, dat vind ik geen doorstart", stelt Petra Nella. Anderen delen de zorg dat het merk wel blijft bestaan, maar de consument er weinig van terugziet. "Geen eigen winkels meer, geen online shop… hoe weet je dan wat er allemaal is? Geen enkele dealer koopt de volledige collectie in", aldus Ann Vermeersch.
Ook klinkt er medeleven richting de medewerkers van de inmiddels gesloten winkels. "Wat zal ik het personeel gaan missen. Ik kan ze alleen maar heel veel sterkte wensen voor de toekomst", meldt Grada van Welzen.
Toch zijn er ook positieve geluiden. Stephan van Son spreekt van mooi nieuws: "Het merk is in handen gekomen van een ondernemer die er weer iets van gaat maken en het niet verloren laat gaan", doelt hij op CEO Michael Schakel van Dutch Interior.
(Voormalige) medewerkers
Ook (voormalige) medewerkers laten van zich horen. De emoties bij hen zijn groot, blijkt onder andere uit berichten op LinkedIn.
Daniel Santucci, logistiek medewerker bij Rivièra Maison, schrijft: "Het spijt me echt hoe het is gegaan. We hebben allemaal hard gewerkt, ook in tijden die allesbehalve makkelijk waren. Maar we deden het met dat sprankje hoop dat ons overeind hield en de kracht gaf om door te gaan. Nu is het echt voorbij, en dat doet pijn. Rivièra Maison heeft me veel gegeven. Als logistiek medewerker heb ik altijd mijn best gedaan, ik heb bijzondere mensen leren kennen, ben gegroeid en heb er mijn hart en ziel in gestopt. Ondanks alles zal deze ervaring altijd een deel van mij blijven. Dank aan alle collega's en mijn teamleiders voor de steun en alles wat we samen hebben gedeeld."
Ook Nicole Molier, jarenlang retailmanager, blikt met gemengde gevoelens terug op haar tijd bij het woonmerk: "Dinsdag is het doek definitief gevallen voor het bedrijf waar ik 16 jaar mijn hele ziel en zaligheid voor heb gegeven. Hoe schrijf je 16 jaar in een paar zinnen op? Lief en leed, hoogte- en dieptepunten, familie, met z'n allen knallen, schouders eronder, fantastische collecties, mega VIP-avonden, samen zijn wij één, appeltaarten bakken, valet parking, scooterbezorgingen, rijen voor de deur voor de La Cucina, feestjes, showroomavonden, met de bus naar Düsseldorf, brainstormen, inpakservice, 200% inzet, duizenden pallets uitpakken, Joop Braakhekke, ijsbar, Fiat 500 RM edition, boot als decoratie in de winkel, sneeuwmachines, beurzen, superlieve klanten, de liefste collega's… Ik kan nog zoveel meer opschrijven, maar bovenstaande woorden waren mijn afgelopen 16 jaar die niemand van mij afneemt. Ik ga iedereen, en sommigen nog meer, missen. RM is niet meer en wordt niet meer zoals het was. Maar ik neem alles mee naar een volgende uitdaging."
Erwin Wilmink (directie Woonboulevard Oldenzaal): "Waar de positiviteit terecht zegeviert dat de merknaam een doorstart maakt onder een nieuwe goede partij, zal dit grote consequenties hebben voor het huidige personeel. Dat moeten we niet vergeten. Ik bedank hen namens onze Woonboulevard voor de jarenlange samenwerking en hoop dat ze snel weer een baan zullen vinden."
Dirk Mulder
Volgens sectoreconoom Dirk Mulder van ING is de keuze voor een groothandelmodel begrijpelijk in deze tijd van hoge operationele kosten en veranderend winkelgedrag. "Toch betekent het verdwijnen van de eigen winkels een verzwakking van de merkbeleving. Rivièra Maison verliest hiermee controle over hoe het merk fysiek wordt gepresenteerd. De toekomst zal leren of de herkenbare stijl ook via derden voldoende kracht houdt om loyale klanten te blijven binden", schrijft hij in een reactie op LinkedIn.
Reageren? [email protected]