Sinds het faillissement van Blokker in november vorig jaar en de doorstart onder leiding van ondernemer Roland Palmer, hebben slechts twaalf van de voormalige franchisenemers ervoor gekozen om onder de naam Blokker verder te gaan. Dat bevestigt een woordvoerster tegenover RTL Z.
© TonyTaylorStock | Dreamstime
Franchisenemers hadden tot vandaag de tijd om hun keuze kenbaar te maken. "Vandaag verliep de deadline", aldus Anca Noordhoff, woordvoerster van de franchisevereniging. "Ondernemers die niet met de voorwaarden van 'het nieuwe Blokker' akkoord gaan, moesten uiterlijk vandaag de naam van de gevel halen en uit de winkel verwijderen."
Voor de overige ondernemers zijn er volgens Noordhoff drie opties: aanblijven onder de Blokker-formule, overstappen naar een ander merk zoals Marskramer, of zelfstandig verdergaan onder een eigen naam. Esther Heinen, bestuurder van de franchisevereniging en zelf ondernemer in Bunschoten-Spakenburg, gaf eerder aan dat 22 tot 24 ondernemers voor een van die andere routes zouden kiezen.
Volgens Noordhoff konden sommige ondernemers zich niet vinden in de voorwaarden van de nieuwe formule. Details over de inhoud van die geschilpunten zijn niet gedeeld. Franchisenemers betalen doorgaans voor het gebruik van de merknaam en collectieve diensten zoals marketing en inkoop. Ook dragen zij vaak een deel van hun marge af, wat regelmatig leidt tot discussies.
Dergelijke spanningen zijn niet uniek voor Blokker. Eerder speelden vergelijkbare conflicten bij onder meer Albert Heijn, HEMA, Intertoys en Domino's Pizza.
Bron: RTL