Het faillissement van Rivièra Maison schokte vorige maand de interieurbranche. Wat volgde was een ware mediastorm, waarin oprichter Henk Teunissen zich opvallend stilhield. Inmiddels is bekend dat Dutch Interior het merk heeft overgenomen en een doorstart mogelijk maakt. Maar hoe kijkt Teunissen, die het iconische woonmerk veertig jaar lang met hart en ziel leidde, zelf terug op deze heftige periode? In een openhartig interview met Wonen360 blikt hij terug én vooruit.
© Rivièra Maison
De afgelopen weken waren loodzwaar voor Henk Teunissen, oprichter en het gezicht van Rivièra Maison. "Deze doorstart is een hard gelag voor mij en mijn kinderen, maar ook voor onze medewerkers en alle gedupeerden; daar heb ik slapeloze nachten van.
Mijn levenswerk is na veertig jaar plotseling tot een einde gekomen. Tot het laatste moment hadden we gehoopt samen met de investeerders die ons hadden benaderd een doorstart te kunnen maken, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Vooral voor onze mensen vind ik het zwaar; zij hebben tot de laatste dag met hart en ziel alles gegeven. Gisteravond, een paar uur nadat het nieuws bekend werd, heb ik samen met Sjors en Bess (zijn kinderen die eveneens in het bedrijf actief waren, l.e.) nog een call gehad met alle storemanagers. We zaten met z'n allen te huilen. Het einde van een tijdperk. Rivièra Maison is zoveel meer dan een merknaam. Het is een familie, een hechte familie."
Veel geleerd
De oprichter van het lifestylemerk heeft de afgelopen maanden veel geleerd, vertelt hij. "Zo'n faillissement is een harde les, maar wat ons uiteindelijk de das om heeft gedaan, is dat je als ondernemer in Nederland niet snel genoeg kunt schakelen als de omzet plotseling achterblijft. Het was simpelweg onmogelijk om de kosten tijdig te verlagen, omdat we vastzaten aan te veel langlopende en dure verplichtingen. Vooral in Duitsland, waar de economie zwak is, hadden we drie dure winkels die na COVID verlieslatend werden. De omzetten in Nederland bleven overigens goed op peil. Het is dus cruciaal om flexibel te blijven. Bovendien is het een uitdaging om op drie pijlers tegelijk te blijven inzetten: retail, online en wholesale."
Trouwe fans
Toch gelooft Teunissen nog steeds in de kracht van het merk dat hij heeft opgebouwd. "Rivièra Maison heeft zeker nog steeds een mooie toekomst en veel trouwe fans. Er blijft behoefte aan 'romantiek', mits niet tuttig, en mensen verlangen weer naar warmte en gezelligheid. In Nederland kent 65% van de mensen het merk; bijna iedereen weet wat Rivièra Maison is. Natuurlijk heeft de leegverkoop van onze winkels, die de laatste tijd soms meer weg hadden van een filiaal van de Aldi, het merk geen goed gedaan. Maar de reeds ontworpen najaarscollectie zal deze periode snel doen vergeten. Persoonlijk vind ik het jammer dat Dutch Interior niet ten minste één winkel wil behouden om het merk meer lading te geven, maar dat is niet langer aan mij."
Volgens Teunissen liggen er desondanks volop kansen voor de toekomst. "Zoals ik al zei, zijn er volop kansen. De meeste woonmerken kopiëren elkaar eindeloos en lopen nu massaal achter Eichholtz aan, maar daar ligt de toekomst niet. Er is juist behoefte aan een tijdloos, klassiek merk met een ziel."
Nachtmerrie
De afgelopen maanden zijn hem niet in de koude kleren gaan zitten, erkent hij. "De afgelopen tijd was een nachtmerrie, dat gun ik niemand. Maar zoals gezegd, het heeft me veel geleerd en de band met mijn kinderen nog sterker gemaakt. Als familie zijn we hier sterker uitgekomen. Ons 'kindje' moeten we nu toch loslaten, na veertig jaar en drie maanden waarin we er met hart en ziel voor hebben gezorgd. We hopen van harte dat Dutch Interior er net zo goed voor zal zorgen. Hoe zwaar het ook valt voor mij en mijn kinderen: wij wensen hen heel veel succes. Rivièra Maison zal voortleven. Dat is het allerbelangrijkste!"
Teunissen besluit: "We zullen onze klanten missen en het spijt ons dat we niet van iedereen persoonlijk afscheid kunnen nemen."
Reageren? [email protected]