Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'JYSK speelt met actie-deadlines: slimme marketing of misleiding?'

Op het Radar-forum uitte een consument, Eliana, haar zorgen over kortingsacties bij woonwinkel JYSK. Zij merkte op dat aanbiedingen vaak worden verlengd, telkens met een week. In eerste instantie staat er een einddatum vermeld, maar na die datum blijkt het product nog steeds voor de actieprijs beschikbaar.

© Bjornforenius | Dreamstime

Radar volgde de webshop van JYSK en constateerde dat sommige aanbiedingen inderdaad meerdere keren verlengd worden. Zo werd het 4-seizoenendekbed Brattfjell op 23 juni aangeboden voor €21,50, met een einddatum van 29 juni. Daarna werd de aanbieding verlengd tot 6 juli, en vervolgens opnieuw tot 13 juli.

Eliana vraagt zich af of dit toegestaan is en of het niet leidt tot misleiding. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt uit dat prijzen vrij zijn, maar dat de Prijzenwet gevolgd moet worden. "Consumenten mogen niet misleid worden", aldus een woordvoerder.

De referentieprijs bij een aanbieding mag niet ouder zijn dan 30 dagen. Ook moet de verhouding tussen de periode waarin de oude prijs gold en de duur van de aanbieding redelijk zijn. "Als een bedrijf de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen aanhoudt of werkt met een geleidelijke prijsverlaging over maximaal drie maanden, dan is dat toegestaan", aldus de ACM.

JYSK laat weten dat aanbiedingen inderdaad kunnen terugkeren in opeenvolgende campagnes, afhankelijk van onder meer voorraad en resultaat. "Wij hanteren een maximum van vier opeenvolgende campagnes", aldus de woordvoerder. Bovendien wordt altijd de laagste prijs van de laatste 30 dagen als referentie gebruikt.

Meer informatie:
Radar - Avrotros
www.radar.avrotros.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer