Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Misleidend en concurrentievervalsend"

Ophef in Vlaamse slaapbranche om commerciële campagne ziekenfonds

Ziekenfonds Helan is in België gestart met een nationale slaapcampagne, waarbij zanger Daan Stuyven en diverse gezondheidsexperts betrokken zijn. Via sociale media, advertenties en andere kanalen worden consumenten gewezen op het belang van een goede nachtrust. Op het eerste gezicht lijkt het een sympathiek initiatief in het kader van gezondheidsbevordering.

© Duvatex
Matrassenproducent en familiebedrijf Duvatex uit Anzegem is goed voor een omzet van 10 miljoen euro en 125.000 matrassen per jaar.

Maar achter deze sensibiliseringscampagne blijkt een commerciële strategie te schuilen: Helan verkoopt via haar eigen webshop matrassen en slaapsystemen met korting. En dat valt slecht bij ondernemers in de slaap- en interieurbranche, die zich geconfronteerd zien met wat zij beschouwen als oneerlijke concurrentie vanuit een publiek gefinancierde instelling.

Brancheorganisatie Interieur Unie reageert fel. Volgens bestuurslid en slaapexpert Pascal Mannekens gaat het hier niet om objectieve gezondheidsvoorlichting, maar om een commerciële actie die slim verpakt wordt als onafhankelijk advies:

"Dit is een winstmodel verpakt als onafhankelijk gezondheidsadvies. De timing van de kortingsactie met de sensibiliseringscampagne is té toevallig. Daarnaast voldoet het aanbod geenszins aan de parameters van een ergonomisch slaapsysteem, waarbij we het comfort via de matras of bedbodem afstemmen op de persoonlijke noden van de gebruiker. Bovendien weten we dat gezondheidsexperten uit de campagne zich niet achter de commerciële vertaalslag scharen."

Ook directeur Tom Steenhoudt van Interieur Unie laat zich kritisch uit: "Als sectororganisatie moeten we kritisch durven zijn. De campagne vertoont kenmerken van misleidende reclame. En het is onze taak om onze leden te beschermen als hun geloofwaardigheid en concurrentiële positie in het gedrang komen."

Structurele kritiek
De kritiek vanuit de sector gaat verder dan deze ene actie van Helan. Volgens Interieur Unie en diverse ondernemers raakt de campagne aan een fundamenteel probleem, zoals uit de volgende opsomming blijkt:
- Kortingen op basis van gezondheidsadvies ondermijnen de geloofwaardigheid van de sector.
- Online impulsaankopen van matrassen geven consumenten een verkeerd signaal, in een branche waar persoonlijk advies, testen en expertise essentieel zijn.
- De grens tussen sensibilisering en verkoop vervaagt, wat consumenten kan misleiden.
- Publieke middelen, afkomstig uit verplichte ziekteverzekeringen en overheidssteun, worden via deze weg mogelijk ingezet voor commerciële doeleinden. Ondernemers in de branche moeten volledig zelfvoorzienend opereren en voelen zich door deze constructie benadeeld in hun concurrentiepositie.

Fabrikant Duvatex

De betrokken fabrikant Duvatex, leverancier van de matrassen voor Helan, reageert verrast op de ophef maar benadrukt dat alles volgens de regels verloopt: "Wij ontwikkelen ergonomische matrassen, vaak ook voor zorginstellingen. De matras met drukverlagend schuim is officieel erkend als medisch hulpmiddel, en dat is voor Helan een belangrijk selectiecriterium. De communicatie over producten zonder die erkenning, zoals koudschuim, is volgens ons correct. Tijdelijke kortingen zijn in retail niet ongebruikelijk, ook bij andere klanten."

Juridisch onderzoek
Zowel Interieur Unie als ondernemersorganisatie UNIZO ontvangen signalen van verontwaardigde ondernemers uit de sector en onderzoeken gezamenlijk de juridische toelaatbaarheid van dit soort campagnes door ziekenfondsen.

Een uitgebreide analyse volgt binnenkort in vakblad Meubihome, waarin ook de volledige reactie van Duvatex en eerste reacties uit de markt zullen worden gepubliceerd. Helan zelf heeft voorlopig geen commentaar gegeven.

Bron: LinkedIn

Gerelateerde artikelen → Zie meer