Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem van Huis, Antonie van Huis en Mark van den Top:

'Wat elke webshop kan leren van de obsessie van Sohome'

Toen Willem van Huis, Antonie van Huis en Mark van den Top in 2007 begonnen met het verkopen van meubels via Marktplaats, was online retail in de woonbranche nog kinderschoenenwerk. Toch richtten de oprichters van wat toen nog Meubelpartner heette, hun processen vanaf dag één schaalbaar in. "We doen het schaalbaar of we doen het niet", vat Willem van Huis hun visie krachtig samen. Die strategische aanpak bleek bepalend voor de groei die volgde.

© Sohome | Andy Vinkenborg
De drie eigenaren van Sohome, met v.l.n.r.: Willem van Huis, Antonie van Huis en Mark van den Top.

Wat begon met zelf geleverde meubels en faxende leveranciers, is nu uitgegroeid tot Sohome: een gevestigde speler met een eigen webshop, een conceptstore van 450 m² en een team van 19 mensen in Barneveld. De transitie van Meubelpartner naar Sohome in 2020, midden in de coronapandemie, was een schot in de roos. De naam was generiek, de merkloyaliteit beperkt. "We wilden een merk bouwen waar klanten zich mee kunnen identificeren", aldus Willem. Sohome, geïnspireerd op de New Yorkse wijk SoHo, straalt volgens hem precies de sfeer en betrouwbaarheid uit die het bedrijf al jaren intern nastreefde.

Techniek als fundament
Automatisering vormt het hart van het bedrijf. "Elke handmatige handeling is er één te veel", zegt Willem. Sohome ontwikkelde eigen software om real-time voorraden van leveranciers te koppelen, leverzekerheid te garanderen en schaalbaar te kunnen blijven groeien. "Onze backoffice draait nog grotendeels op code van elf jaar oud. Niet mooi, wel functioneel", lacht hij. Momenteel wordt alles opnieuw gebouwd, met het oog op de toekomst.

© Sohome | Andy Vinkenborg
Het prachtige kantooor van Sohome in Barneveld.

Opvallend is Sohomes keuze om ruim in te zetten op persoonlijke klantenservice. "Het is misschien overcapaciteit, maar wel bewust. Het is ons belangrijkste marketingkanaal", zegt Willem. Geen chatbots, maar echte gesprekken, proactieve communicatie en het mandaat om problemen direct op te lossen. De beloning? Een 9,0 uit meer dan 15.000 reviews én een loyale klantenbasis.

Sohome groeit jaar na jaar, zelfs als de markt stilvalt. Niet door keiharde stunts of snelle internationale expansie, maar door trouw te blijven aan hun principes. "We investeren pas in de volgende stap als de basis staat", aldus Willem. Die focus op techniek, klanttevredenheid en merkbeleving blijkt geen hype, maar een ijzersterke strategie.

Bron: Andy Vinkenborg

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer