De Mediterranean Shipping Company (MSC) heeft in de eerste helft van 2025 haar voorsprong als grootste containerrederij ter wereld verder uitgebouwd. Met een uitbreiding van maar liefst 365.173 TEU (twenty-foot equivalent units) verstevigt MSC haar leidende positie ten opzichte van concurrent Maersk. Dit meldt Seatrade Maritime News op basis van cijfers van Alphaliner.
© MSC | Dreamstime
De Zwitserse rederij realiseerde deze groei door een combinatie van nieuwbouwschepen en de aankoop van tweedehands tonnage. In totaal werden 25 nieuwe schepen in de vaart genomen, goed voor 316.691 TEU. Daarnaast werd 48.482 TEU aan capaciteit toegevoegd via gebruikte schepen.
Dankzij deze strategische uitbreiding ligt MSC nu bijna 2,1 miljoen TEU voor op Maersk. Ter vergelijking: dat verschil komt overeen met de volledige capaciteit van de Japanse rederij ONE, momenteel de zesde grootste containervervoerder ter wereld.
Toch zijn er kanttekeningen bij de snelle groei. Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta, waarschuwt dat MSC mogelijk in de knel komt wanneer in 2025 nog eens ruim 500.000 TEU aan capaciteit wordt afgeleverd, terwijl de vraag naar containervervoer momenteel afzwakt. "De verliezen zijn beperkt, maar de inkomsten zijn onbegrensd. Het zal afhangen van MSC's vermogen om deze capaciteit daadwerkelijk te benutten", aldus Sand.
Een andere zorg is de leeftijd van een groot deel van de MSC-vloot. Uit analyse van onderzoeksbureau Dynamar blijkt dat 35 tot 40 procent van de schepen ouder is dan 20 jaar. Die verouderde vloot vertegenwoordigt zo'n 20 procent van de totale capaciteit van MSC. Ter vergelijking: Maersk en CMA CGM beschikken over relatief jongere vloten.
Toch biedt dit volgens analist Darron Wadey ook flexibiliteit. "Als MSC zou besluiten om haar oudste schepen te schrappen, zou de vlootomvang aanzienlijk krimpen. Maar met 60 procent van haar grootste schepen in charter kan MSC haar capaciteit snel aanpassen," stelt hij.
Wadey benadrukt bovendien de robuustheid van MSC: "Gezien de spreiding van hun activiteiten denk ik dat MSC een volgende neergang zal overleven. Als dat niet lukt, dan is de hele sector in gevaar."
Ondertussen groeide de wereldwijde containervloot in de eerste helft van 2025 met 1,18 miljoen TEU, een stijging van 3,8 procent sinds januari. Dit duidt op een afvlakking van de eerder snelle expansie in de sector.
Bron: Seatrade Maritime News