Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FonQ-oprichter Patrick Kerssemakers: ‘Met pensioen? Daar moet je toch niet aan dénken!’

Na de verkoop van zijn miljoenenbedrijf FonQ maakte Patrick Kerssemakers een wereldreis met zijn gezin, maar stilzitten bleek niets voor hem. Tegenwoordig ondersteunt hij als investeerder jonge ondernemers via DFF Ventures, dat zich richt op B2B-marktplaatsen in Europa en het Midden-Oosten. "Ik wil bouwen, helpen, ondernemen. Met pensioen gaan? Daar moet je toch niet aan dénken", zegt Patrick.

© Patrick Kerssemakers

FonQ, ooit begonnen als een verzameling webshops, groeide onder zijn leiding uit tot een sterk consumentenmerk. De doorbraak kwam in 2011, toen Wehkamp een belang nam. "We kregen alle vrijheid, dat werkte goed." Toch besloot Patrick in 2017 te stoppen. Na een goed gesprek op oudejaarsavond viel twee dagen later het besluit.

Na zijn vertrek begon hij DFF Ventures, samen met onder meer Treatwell-oprichter Laurens Groenendijk. "Je investeert niet in iemand die net van school komt. Wel in iemand met ervaring en een netwerk", aldus Patrick. Hij noemt onder meer Polarsteps en Getmobile als geslaagde investeringen, al erkent hij dat soms ook rationeel afscheid nemen nodig is.

Opvallend is zijn nuchtere levenshouding. Geen snelle auto's, maar stadionstoelen bij Ajax, die hij deelt met zijn zoon. "Gewoon samen in dat stadion zitten, dát onthoud je." Zijn kinderen moeten bovendien hun eigen weg vinden. "Een Greenwheels huren is prima, maar een auto kopen? Echt niet." Zijn advies aan jonge ondernemers is helder: "Bouw aan je netwerk en kom elk jaar terug, niet één keer."

Bron: Quote

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer