Swiss Sense heeft meer dan 100 miljoen euro opgehaald om haar organisatie fundamenteel te herstructureren, internationaal uit te breiden en de digitale klantbeleving te versterken, zo meldde Wonen360 vorige week. Volgens algemeen directeur Martin Diks "blijven we niet hangen in hoe retail ooit werkte."
© Swiss Sense | Martin Diks
De herfinanciering is volgens Martin "meer dan een financiële transactie". Hij licht toe dat Swiss Sense drie strategische pijlers heeft geformuleerd: transformatie van de organisatie, internationale expansie en digitalisering van de klantbeleving. De eerste pijler richt zich op het integreren van de verticale keten in processen en systemen. "We gaan onze processen fundamenteel herinrichten, met één geïntegreerd platform voor supply chain, productie en retail", aldus Martin.
De tweede pijler betreft uitbreiding in Duitsland en Scandinavië. Swiss Sense investeert in nieuwe winkels, lokale marketingstrategieën en een sterkere online aanwezigheid. "Hoewel slaapbehoeften universeel zijn, zijn aankoopgedrag en stijlvoorkeuren vaak cultureel bepaald", aldus Martin.
De derde pijler draait om digitalisering. Swiss Sense zet in op data-gedreven personalisatie, slimme tools voor matrasconfiguratie en een verbeterd CRM-systeem. Ook wordt geïnvesteerd in training van personeel om de service in de winkel net zo persoonlijk en deskundig te maken als online.
De koerswijziging vraagt om een cultuurverandering binnen het familiebedrijf. "We willen geen bedrijf zijn dat stilstaat, maar dat zichzelf telkens opnieuw uitvindt", aldus Martin. Het uiteindelijke doel is om in 2030 dé toonaangevende slaapretailer van Europa te zijn, met focus op klantbeleving, innovatie en duurzaamheid.
Bron: RetailTrends