Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vooral meer vraag naar diensten en duurzame goederen

Consumptie huishoudens groeit met 1,1%

Volgens recente cijfers van het CBS hebben Nederlandse huishoudens in mei 2025 1,1 procent meer goederen en diensten aangeschaft dan in dezelfde maand een jaar eerder. De toename geldt zowel voor de aankoop van goederen als voor het gebruik van diensten.

Voor ondernemers in de interieur- en retailsector is vooral de stijging in bestedingen aan duurzame goederen van belang. In mei werd 0,7 procent meer besteed aan deze categorie, waarbij met name vervoermiddelen in trek waren. Diensten lieten zelfs een groei van 1,8 procent zien. Deze categorie, waaronder onder andere horeca, openbaar vervoer en persoonlijke verzorging vallen, maakt meer dan de helft uit van de totale binnenlandse consumptie.

© Dreamstime

Aan voedings- en genotmiddelen besteedden consumenten 0,3 procent minder dan in mei 2024. Ook de uitgaven aan overige goederen – waaronder energie, motorbrandstoffen en verzorgingsproducten – daalden licht met 0,2 procent.

Consumentenvertrouwen neemt toe
Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor consumptie in juni gunstiger dan in mei. De radar meet onder meer het consumentenvertrouwen, de arbeidsmarktsituatie en de vermogensontwikkeling van huishoudens. Vooral het optimisme over de toekomstige werkloosheidscijfers en minder negatieve beursontwikkelingen droegen bij aan het verbeterde klimaat.

Relevantie voor de sector
Hoewel de groei nog bescheiden is, wijst de positieve trend op een herstellende koopbereidheid. Dit biedt kansen voor aanbieders van duurzame consumentenproducten zoals meubels, woonaccessoires en verlichting. Zeker in combinatie met een sterker consumentenvertrouwen kan dit een opstap zijn naar stabielere vraag op de interieurmarkt in de tweede helft van 2025.

Meer informatie:
CBS
www.cbs.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer