Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Rivièra Maison sterk genoeg om zichzelf opnieuw uit te vinden"

Het faillissement van Rivièra Maison blijft de gemoederen bezighouden. Nadat vorige week week bekend werd dat het iconische woonlabel met een miljoenenverlies in zwaar weer verkeert, delen professionals uit de interieur- en retailwereld hun visie op de oorzaken, en op de kansen voor een eventuele doorstart.

Wat opvalt in de reacties, is de brede instemming met de analyse van ING-sectoreconoom Dirk Mulder, die stelde dat Rivièra Maison deels slachtoffer is van de slechte marktomstandigheden. Inflatie, afgenomen verhuisbewegingen en een verzadigde woonconsument zorgen voor een moeilijke markt. Maar volgens veel kenners speelt er méér.

© Rivièra Maison

Retailadviseur Roland Raaijmakers plaatst kritische kanttekeningen bij het conceptdenken dat zo kenmerkend is voor veel interieurmerken. "Retailorganisaties praten graag over hun concept en beleving, maar zelden over de mensen op de vloer. Terwijl die juist het verschil moeten maken." Volgens hem ontbreekt in veel woonwinkels het vakmanschap en de overtuiging om een hogere prijs te verantwoorden. "Je ziet twee banken die op elkaar lijken, maar alleen een goed getrainde medewerker kan uitleggen waarom de één dubbel zoveel kost."

Marcel van Oploo, actief in projectmeubilair, sluit zich daarbij aan. Hij wijst op het "schrijnende gebrek aan aandacht" voor de klant. "Aanwezig zijn is niet hetzelfde als er écht zijn voor de klant. Een warme, oprechte begroeting kan al het verschil maken."

Nivellering
Een ander veelgehoord punt is de kwaliteitsniveaus die binnen het hogere segment vervagen. Raaijmakers noemt als voorbeeld dat merken steeds vaker gebruikmaken van stoffen en productietechnieken die ook bij budgetketens als Seats & Sofas te vinden zijn. "Als je gaat produceren in Vietnam en dezelfde stoffen gebruikt als de onderkant van de markt, lever je onvermijdelijk in op kwaliteit. Dan blijft er weinig onderscheid over."

Verandering
Ook branding- en retailexpert Paul Moers en communicatieprofessional Sjef Wolters onderstrepen dat veel merken zich lang 'too big to fail' waanden en vernieuwing voor zich uit schoven. Volgens Wolters is Rivièra Maison daarin geen uitzondering. "De stijgende kosten, dalende marges en het uitblijven van innovatie maken veel formules kwetsbaar." Toch is hij hoopvol over een mogelijke doorstart: "Het merk is sterk genoeg om zichzelf opnieuw uit te vinden."

Ronald Gans, voormalig retailer, waarschuwt wel voor al te makkelijke analyses vanaf de zijlijn. "Retail is een enorm complexe en veeleisende branche. Het is nooit één oorzaak."

Internationale rol
Een kanttekening komt van René Nieuwendijk, VP Global Retail bij Humanscale: "Rivièra Maison was meer dan een retailer, maar met slechts acht winkels, inclusief Duitsland, was de internationale slagkracht beperkt. Hun positie als merk bij onafhankelijke winkelpartners was op basis van de cijfers niet sterk genoeg", is hij van mening.

Meer informatie:
Rivièra Maison
Beiraweg 15
1047 HN Amsterdam
Tel: 020 72 32 199
[email protected]
www.rivieramaison.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer