Het Belgische buitenmeubel beleeft momenteel een internationale bloeiperiode, mede dankzij een sterke combinatie van kwaliteit, ontwerp en strategische positionering. Volgens Dirk Wynants, oprichter van Extremis, speelt het weer in België een verrassende rol: "Vergelijk outdoor met het fenomeen van de cabrio. Dat soort 'convertible' auto verkoopt het best in Groot-Brittannië, het land waar de meeste regenval genoteerd wordt. Misschien dat we daarom zoveel buitenmeubilair verkopen in België", aldus Wynants.
De coronaperiode fungeerde als katalysator voor de buitenbeleving, waarbij consumenten hun tuinen en terrassen opnieuw inrichtten. Belgische merken speelden hier succesvol op in. Zo bracht Ethnicraft het designproject Morpho uit in samenwerking met architect Dieter Vander Velpen. "Morpho is supergoed onthaald in Milaan door zowel pers als buyers", aldus Stefan Dusart, global sales en marketingdirecteur van Ethnicraft.
Volgens Pieter Van Puyvelde, marketingmanager van Royal Botania, heeft de Belg een uitgesproken voorkeur voor het investeren in huis en tuin. "Onze meubelen zijn niet goedkoop, maar hebben wel de juiste prijs. Mijn vader kreeg het van zijn vader mee: 'Ik ben niet rijk genoeg om goedkoop te kopen', aldus Van Puyvelde. Domani-CEO Mathieu Delaey benadrukt de selectieve distributie en tijdloze kwaliteit als sleutelelementen van het succes.
Initiatieven zoals NOA outdoor living versterken deze positie, met presentaties van meer dan dertig Belgische merken. Hilde Baekelandt, conceptmanager bij NOA, stelt: "In ons DNA zit kwaliteit, service en duurzaamheid." Belgisch buitenmeubilair heeft zich daarmee stevig gevestigd in het internationale luxesegment en blijft het hele jaar door relevant.
Bron: Trends Knack