De wereldwijde containervaart heeft in 2024 te maken gehad met een flinke stijging van het aantal containers dat overboord sloeg. Volgens nieuwe cijfers van de World Shipping Council (WSC) gingen vorig jaar wereldwijd 576 containers verloren op zee, tegenover 221 in 2023, een verdubbeling. Toch klinkt vanuit de sector een geruststellende boodschap: het aandeel containers dat verloren gaat, blijft uitzonderlijk laag.
© Kira4kacom | Dreamstime
De forse stijging heeft alles te maken met geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten. Sinds eind 2023 wordt het scheepvaartverkeer in de Rode Zee ernstig verstoord door Houthi-aanvallen op commerciële schepen. Grote rederijen mijden daarom het Suezkanaal en kiezen massaal voor de langere, maar veiligere route rond Kaap de Goede Hoop.
"Die omleiding betekent niet alleen meer vaartijd en hogere kosten, maar ook grotere blootstelling aan zwaar weer", aldus maritiem expert Vincent Dekker. "Vooral in de wintermaanden is de zee rondom Zuid-Afrika verraderlijk."
Zware incidenten
De routewijziging leidde tot een opvallende concentratie van incidenten in dit gebied. Alleen al rond Kaap de Goede Hoop gingen zo'n 200 containers verloren, dat is ruim een derde van het wereldwijde totaal. Grote schepen zoals de CMA CGM Belem, Benjamin Franklin en MSC Antonia verloren bij afzonderlijke stormen tientallen containers per stuk.
Toch waarschuwen brancheorganisaties voor overdreven bezorgdheid. Wereldwijd worden jaarlijks zo'n 250 miljoen containers over zee vervoerd. Het verlies van 576 stuks vertegenwoordigt daarmee slechts 0,0002% van het totaal. "Dat is nog altijd extreem weinig", stelt de WSC in een toelichting. "De scheepvaart blijft een van de veiligste en efficiëntste transportmodi ter wereld."
Bovendien lag het gemiddelde containerverlies over de afgelopen tien jaar op ongeveer 1.270 stuks per jaar, bijna twee keer zo hoog als het cijfer van 2024.
Nieuwe regels
Toch zit de sector niet stil. Vanaf 2026 wordt het via een aanpassing in het SOLAS-verdrag verplicht om containerverlies te melden bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Daarnaast komt de WSC in 2025 met een zogenaamd Cargo Safety Program, waarin extra gecontroleerd wordt op verkeerd geladen of gevaarlijke goederen aan boord, een veelvoorkomende oorzaak van incidenten.
Ook loopt er een omvangrijk onderzoekstraject onder leiding van het Nederlandse MARIN: het 'Top Tier Project'. De resultaten worden dit najaar gepresenteerd aan de IMO en moeten leiden tot strengere richtlijnen voor containerstuwage en schipontwerp.
Voor bedrijven die afhankelijk zijn van import per zeecontainer, waaronder vele interieurmerken, is de situatie relevant. De route rond Afrika verlengt de transporttijd met één tot twee weken en verhoogt de kosten. Tegelijkertijd is de logistieke druk in Europese havens toegenomen. In Spaanse havens zoals Las Palmas en Barcelona steeg de containervolume in het eerste kwartaal van 2025 met respectievelijk 13% en 9%.
Hoewel de verdubbeling van het aantal verloren containers tot de verbeelding spreekt, is de boodschap vanuit de sector helder: er is reden tot waakzaamheid, maar geen reden tot paniek. "Het is belangrijk om deze cijfers in perspectief te plaatsen", aldus Dekker. "De veiligheid is hoog, en met de aangekondigde maatregelen wordt dat alleen maar beter."
Meer informatie:
World Shipping Council
www.worldshipping.org