Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
James opent de deuren van nieuwe onderkomen

"Groei zit vooral in het buitenland, maar onze oer-Hollandse roots blijven we verzorgen"

Na jaren van plannen, tekenen, bouwen én dromen is het zover: James heeft haar intrek genomen in een gloednieuw pand. En dat blijft niet onopgemerkt. Want wie James een beetje kent, weet dat dit geen standaard verhuizing is. Hier ligt een bewuste keuze aan ten grondslag, gestoeld op groei, duurzaamheid en ambitie. Wonen360 sprak met het team achter James over deze bijzondere mijlpaal en wat de toekomst nog meer in petto heeft.

Hoe het voelt om nu écht in het nieuwe pand te zitten? "Alsof we eindelijk thuiskomen", klinkt het trots. "Na jaren van voorbereiding, vergunningstrajecten en bouwvergaderingen is het geweldig om nu rond te lopen in een ruimte die 100% is ontworpen op hoe wij werken, en vooral op waar we naartoe willen."

De verwachtingen? Die zijn zelfs overtroffen. "We wilden een plek waar mensen graag naartoe komen. Met veel daglicht, ruimte voor overleg én ontspanning, en een logistieke stroom die onze processen ondersteunt. Dat is precies wat het is geworden, en meer."



Efficiënter
De eerste voordelen zijn dan ook direct merkbaar. "Onze logistieke processen zijn veel efficiënter ingericht. Dat betekent: snellere verzendingen, meer overzicht en minder fouten. Ook intern merken we verschil. De open inrichting bevordert de samenwerking tussen afdelingen. We lopen nu veel makkelijker even bij elkaar binnen. Dat stimuleert creativiteit en maakt ons innovatiever."

Bovendien zijn er ruimtes gecreëerd voor productontwikkeling, contentcreatie en klantcontact, iets wat in het vorige pand telkens 'gepropt' moest worden. "We hebben nu letterlijk en figuurlijk meer ademruimte."

Bouwen op groei
Dat James gebouwd heeft 'op de groei', was vorig jaar al duidelijk. Maar inmiddels tekent zich af dat de groeifase al volop begonnen is. "We merken het aan alles: een stijgende vraag vanuit consumenten, nieuwe samenwerkingen met internationale fabrikanten, groothandels en agenten, en een forse toename in het gebruik van onze digitale tools."

De grootste groeipotentie ligt volgens het team in het consumentensegment. "We zijn van oudsher sterk in B2B, maar de laatste jaren merken we dat de consument ons merk steeds vaker weet te vinden, mede dankzij de aanbevelingen van vloerfabrikanten. Die beweging willen we versnellen en onze klanten (met name de woninginrichters) hiervan laten profiteren."

Ook de opkomst van e-commerce, social media en slimme samenwerking met influencers biedt volop kansen. "We hebben een prachtig merk, zeer ruime kennis die we inzetten in onze unieke en directe advisering, ijzersterke producten en een uitgebreide keuze aan handige tools voor onze (eind)klanten. Nu is het tijd om dat verhaal nog breder te gaan vertellen."

James Extra Mat
Eén van de paradepaardjes van James, James Extra Mat, blijft uniek in de markt. "Het is nog steeds, 8 jaar later, het enige product dat écht de originele matte uitstraling van vloeren herstelt én beschermt, terwijl krassen en beschadigingen direct worden gecamoufleerd", legt het team uit. "We zien steeds meer toepassingen, bijvoorbeeld in luxe interieurs en hotelketens die uniformiteit zoeken in uitstraling." De concurrentie probeert het product te benaderen, maar komt niet in de buurt. "Dat bevestigt alleen maar dat we met James Extra Mat een niche vullen waar behoefte aan is."

James Parketreiniger is het nieuwste product van James. "Geoliede houten en parketvloeren vragen om een zorgvuldige en specialistische reiniging. James Parketreiniger is speciaal ontwikkeld om deze vloertypen effectief te reinigen zonder de beschermende olielaag aan te tasten."
Vragen uit de markt waren er al langere tijd. "Men waardeert het feit dat we als James zijnde met onze producten praktisch alle harde vloeren kunnen reinigen zoals PVC, laminaat en vinyl, maar ook tapijt, vloerkleed, bank, stoel, auto- en caravan interieur. Eén specialistisch aanspreekpunt en de hoogste kwaliteit. Dit miste voor veel dealers voor geolied parket en hout, nu zijn we zo ver dat we dit ook ten volste aan kunnen bieden."

Meer dan een label
Duurzaamheid zit al decennialang in het DNA van James. Maar ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. "Onlangs zijn al onze producten opnieuw getoetst volgens de laatste richtlijnen van het Cleanright ECO-label, en met succes. Bovendien zijn al onze producten vegan en biologisch afbreekbaar."

Ook op grondstof- en verpakkingsgebied zijn stappen gezet. "Onze grondstoffen worden regelmatig tegen het licht gehouden en vergroend of verbeterd waar mogelijk. Ook hebben we onze laatste aerosol verpakking uitgewisseld voor een milieuvriendelijker alternatief. Daarnaast doen we intern alles om onze CO₂-voetafdruk te verkleinen, van zonne-energie en elektrisch vervoer tot energieopslag voor nachtgebruik." Het nieuwe pand is heel bewust niet voorzien van airconditioning. "Het verbeteren van de isolatie tot vér voorbij de huidige standaard was de fundamentele eerste stap, die kans krijg je maar één keer; onze warmtepomp en WTW die energiezuinig ons pand kunnen koelen maken het milieubewust én comfortabel af."

Persoonlijk
Waar veel bedrijven bij groei kiezen voor standaardisering, blijft James inzetten op persoonlijke aandacht. "Onze klanten waarderen het dat ze gewoon kunnen bellen en direct iemand spreken die verstand van zaken heeft. Daar doen we geen concessies aan." Keuzemenu's evenmin. "Nee, die vindt niemand leuk, dus waarom de overlast bij de klant neerleggen?"

Tegelijkertijd groeit het digitale klantportaal mee. "Het is geen vervanging, maar een aanvulling. Klanten kunnen 24/7 informatie vinden, bestellingen doen of advies opvragen. Maar willen ze sparren over een specifieke vlek of vloer? Dan staan we klaar, als vanouds."

Toekomst
En hoe zien de komende tien jaar eruit? Het antwoord is duidelijk: "De groei zit vooral in het buitenland, maar onze oer-Hollandse roots blijven we verzorgen. We zijn al ver gekomen, maar willen vooral ook in het oog van de consument hét toonaangevende merk worden op het gebied van vloer- en meubelonderhoud. Daarbij blijven we investeren in innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid."
En qua productportfolio, zit daar nog nieuws in het vat? "Zeker, James zit nooit stil. We blijven inhaken op vragen uit de markt en besteden aandacht aan trends die we mogelijk kunnen bedienen. Een volgende productinnovatie zit al in een ver gevorderd stadium, klaar voor wederom een kleine revolutie."

De verhuizing is dus geen eindpunt, maar een stevig nieuw begin. "We hebben de ruimte, het team en de visie. Nu is het aan ons om die belofte waar te maken. En dat doen we, stap voor stap, net zoals we dat altijd hebben gedaan. Houd ons in de gaten!"

Meer informatie:
James B.V.
Spikweien 2
5943 AD Venlo
[email protected]
www.james.eu