Wat als je elke nacht kon bijdragen aan een eerlijkere wereld? Met haar impactrapport 2024 laat Yumeko zien hoe bewuste keuzes ver voorbij de slaapkamer effect hebben. Voor het eerst introduceert het merk negen impactpijlers, die haar Theory of Change tastbaar maken.
© Yumeko
Theory of Change vertaald naar de praktijk
Yumeko's Theory of Change laat zien hoe het merk positieve verandering wil realiseren: van een vervuilende industrie naar een regeneratief systeem dat goed is voor mens, dier en planeet. Het model beschrijft de weg van intentie naar impact en vormt het strategisch fundament onder alles wat zij doen.
In het impactrapport 2024 wordt deze theorie voor het eerst concreet vertaald naar negen impactpijlers. Die vormen samen de route van actie naar impact, en maken het mogelijk om daar structureel en transparant op te rapporteren. De pijlers raken uiteenlopende thema's van natuurlijke materialen en eerlijke ketens tot dierenwelzijn en bewustwording. Elk jaar worden ze geëvalueerd en bijgesteld waar nodig, zodat ze blijven aansluiten bij de werkelijkheid van de keten én de ambitie van het merk.
© Yumeko
"Onze missie is altijd geweest om met zachtheid impact te maken", zegt Rob van den Dool, founder en CEO van Yumeko. "Maar zachtheid betekent niet vaagheid. Met deze pijlers maken we concreet waar we voor staan én hoe we steeds verder gaan."
De oogst van een jaar verantwoord dromen
Yumeko's missie leeft in elke vezel van de keten. Dit werd er in 2024 bereikt:
- 147.192 kilo biologisch katoen verkocht waarvan 144 kilo regeneratief biologisch katoen
- 854.981 m² landbouwgrond vrij van pesticiden gebleven
- 736.426 kilo CO₂e voorkomen waarvan 22.000 kilo dankzij bio-brandstofcompensatie via GoodShipping
- 555 boerengezinnen voorzien van een Fairtrade jaarinkomen
- 1.471.920.000 liter water onvervuild gebleven. Dat zijn bijna 600 Olympische zwembaden vol met water.
- 1.393 kilo dons gerecycled
Drie highlights op weg naar beter
In het impactrapport komen zes sprekende highlights aan bod, variërend van vernieuwende materialen tot eerlijke verbindingen. Hier lees je er alvast drie:
- Regeneratief katoen: van minder schade naar actief herstel
Yumeko is het eerste Nederlandse beddengoedmerk dat producten van 100% regeneratief biologisch katoen heeft gelanceerd. Bij regeneratieve landbouw draait het niet alleen om minder vervuiling, maar om het verbeteren van de bodemgezondheid en biodiversiteit. - Eerlijke ketens met inspraak van boeren
In 2024 werd Yumeko als eerste textielmerk door Fairtrade geselecteerd voor het project Rightsholders Dialogue in India. Een stap richting échte co-creatie met de katoenboeren in plaats van top-down verduurzaming. - Circulariteit in de praktijk: het beste dekbed van Nederland
Naast de toename in gerecycled dons en producten van reststof, won Yumeko's gerecyclede donzen dekbed opnieuw de titel 'Beste uit de Test' bij de Consumentenbond.
© Yumeko
Als we in 2025 hetzelfde doen, hebben we niets geleerd
Als bedrijf dragen we niet alleen verantwoordelijkheid voor wat we maken, maar ook voor hoe we het systeem waarin we opereren willen veranderen. De textielindustrie vervuilt, verspilt en verbergt te veel. Dat weten we. En hoewel we trots zijn op wat we inmiddels anders doen, weten we ook dat het nog lang niet genoeg is.
In 2025 richten we ons nadrukkelijk op de plekken waar het wringt: van grondstoffen en arbeidsomstandigheden tot productieprocessen en transport. We blijven bouwen aan een keten die niet draait om snelheid en winst, maar om herstellende productie, radicale transparantie en structurele verandering. Niet om ons verhaal mooier te maken, maar om de werkelijkheid beter te maken.
Meer informatie:
Yumeko
www.yumeko.nl