De containerlijnvaart op de route tussen Azië en Europa staat op het punt een nieuwe mijlpaal te bereiken. Volgens de meest recente cijfers is de capaciteit op dit vaargebied in mei gestegen tot 7,9 miljoen TEU (twenty-foot equivalent units). Dat betekent een jaarlijkse groei van 11,7% en markeert een van de sterkste capaciteitsuitbreidingen binnen de wereldwijde containervaart. Dat meldt Nieuwsblad Transport (NT).
Uit data van marktonderzoeker Alphaliner blijkt dat bijna een kwart van de totale wereldcontainervloot momenteel wordt ingezet op de Azië–Europa-trade. Wereldwijd nam de containercapaciteit toe tot 32,1 miljoen TEU. Dit is een stijging van 8,9% ten opzichte van een jaar eerder. Maar liefst 31% van deze toename is direct toe te schrijven aan de Azië–Europa-route.
© Miguel Perfectti | Dreamstime
Cruciale vaarlijn
De structurele groei onderstreept het blijvende belang van de handelsstroom tussen het Verre Oosten en Europa. In de afgelopen twee jaar werd in totaal 2,26 miljoen TEU aan extra capaciteit op deze corridor ingezet. Daarmee groeide het aandeel van de Azië–Europa-route binnen de wereldwijde vloot van 20,8% naar 24,4%.
De capaciteitsuitbreiding is niet louter ingegeven door stijgende handelsvolumes. Ook geopolitieke spanningen en omleidingen via de Kaap de Goede Hoop, als gevolg van onrust in de Rode Zee, hebben geleid tot langere vaarroutes en hogere inzet van schepen.
Bron: NT