Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Terwijl Shanghai–Rotterdam juist stijgt

Containertarieven opnieuw fors gedaald

De wereldwijde containervervoertarieven zijn voor de tweede week op rij flink gedaald (9 procent). Dat blijkt uit de laatste cijfers van de World Container Index van Drewry, een wekelijkse index van Drewry die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes. De gemiddelde prijs per 40 voet container kwam deze week uit op 2.983 dollar.

De scherpe daling volgt op vijf opeenvolgende weken van stijgingen en wordt volgens Drewry veroorzaakt door een afnemende vraag naar vracht richting de Verenigde Staten. De eerder waargenomen toename van Amerikaanse importen na de tijdelijke opschorting van hogere tarieven lijkt daarmee slechts van korte duur.

© Drewry

Stijging tarieven naar Europa
Aan de Europese kant van het netwerk stegen de tarieven licht: Shanghai–Rotterdam en Shanghai–Genua noteerden beide een stijging van 1 procent tot respectievelijk 3.204 en 4.100 dollar per container.

De tarieven op de route Shanghai–New York daalden met 13 procent tot 5.703 dollar, terwijl de tarieven naar Los Angeles zelfs met 20 procent kelderden. Beide routes laten echter nog steeds aanzienlijke prijsstijgingen zien ten opzichte van zeven weken geleden.

Marktevenwicht verslechtert
Volgens prognoses in Drewry's Container Forecaster zal het marktevenwicht in de tweede helft van 2025 verder verslechteren. Dat zal naar verwachting leiden tot een nieuwe daling van de spotprijzen. De mate van volatiliteit hangt af van politieke en juridische factoren, zoals de uitkomst van rechtszaken rond Amerikaanse importtarieven en mogelijke capaciteitsbeperkingen als gevolg van sancties tegen Chinese schepen.

© Drewry© Drewry

Bron: Drewry

Gerelateerde artikelen → Zie meer