Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retaildeskundige Paul Moers: 'Prijzenmentaliteit Nederlanders fataal voor Rivièra Maison'

Het faillissement van Rivièra Maison blijft de interieurbranche bezighouden. Terwijl het nieuws bij ondernemers en consumenten hard is aangekomen, zoeken velen naar verklaringen voor het omvallen van dit iconische Nederlandse woonmerk. Volgens retaildeskundige Paul Moers ligt de oorzaak deels in het veranderde prijsbewustzijn van de Nederlandse consument. Dat zegt hij in een interview met het AD.

"Rivièra Maison had een ijzersterke formule en kwalitatief uitstekende producten, maar zat in het hogere prijssegment", stelt Moers. "En in Nederland is prijs inmiddels alles. Dan zie je dat mensen massaal uitwijken naar bijvoorbeeld Action."
Ook Marijke Slenders van woonwinkel Slenders Wooncomfort in Budel ziet met lede ogen aan hoe een merk dat jarenlang tot haar vaste collectie behoorde, nu in zwaar weer verkeert. "We waren vijftien jaar klant. Met ons hele hart hebben we het merk vertegenwoordigd. We vinden het echt verschrikkelijk dat dit is gebeurd."

Accessoires liepen terug
In Lommel, net over de Belgische grens, bleven de producten van Rivièra Maison tot voor kort nog populair. Vooral de woonaccessoires, van tapasbordjes tot sierkussens, vonden daar nog gretig aftrek. Maar ook Slenders merkte de afgelopen jaren een duidelijke kentering: "Sinds corona komen klanten minder snel naar de winkel voor accessoires. Ze zoeken meer naar totaalinrichting: kasten, tafels, bedden."

Volgens Slenders heeft Rivièra Maison de laatste jaren wél veranderingen doorgevoerd. "Ze zijn allang afgestapt van de teksten op kussens en meubels waar nu veel commentaar op komt. De stijl was de laatste jaren juist veel toegankelijker geworden, met veel gebruik van natuurlijke materialen zoals rotan."

Online verkoop
Opmerkelijk is dat het faillissementsnieuws juist een golf van belangstelling teweegbrengt. "Sinds het bericht naar buiten kwam, zien we dat de online verkoop van Rivièra Maison-producten bij ons enorm is toegenomen. Dat zegt mij genoeg: de merkbeleving en het vertrouwen bij klanten zijn er nog steeds."

Toch is de realiteit hard. Het faillissement raakt niet alleen de merkidentiteit, maar ook talloze familiebedrijven die al jarenlang samenwerken met Rivièra Maison. De impact is groot, zowel emotioneel als zakelijk.

Een gemis
Moers noemt het verdwijnen van het merk in het AD een verlies voor het Nederlandse winkelbeeld. "Ikea biedt betaalbaar design, Action is extreem goedkoop en ook HEMA doet het goed. Maar een speler zoals Rivièra Maison, die charme, sfeer en identiteit combineerde, is lastig te vervangen. Het is echt een gemis in de winkelstraten."

Superfans
Voor Edward Hamers en Nancy van Brouwershaven uit Tilburg is het merk al jaren een vast onderdeel van hun leven en interieur. "Ik kende de hele collectie uit mijn hoofd", vertelt Nancy in een ander artikel in het AD. Zij werkte tien jaar voor een selected dealer van het merk in België.

Het stel deelde al vanaf hun eerste date een liefde voor de kenmerkende Rivièra Maison-stijl: wit, riet en sierlijke handschriftletters. Nancy noemt het extra wrang dat zo'n authentiek Nederlands merk, gestart in 1948 als bloemenzaak, nu omvalt. "Een stukje Nederlandse cultuur gaat verloren, net als eerder bij V&D en Blokker."

Toch ziet ze ook oorzaken voor het faillissement: verminderde kwaliteit, productie die te goedkoop en snel ging, en hoge prijzen die daar niet meer tegen opwogen. "Misschien hadden mensen een hogere prijs wel geaccepteerd als de kwaliteit ook was gestegen", stelt ze kritisch.

Haar eerste Rivièra Maison-item, een bedtafeltje uit 1996, krijgt nu een nog specialere betekenis: "Dat doe ik nooit meer weg, ook al ligt het bijna uit elkaar." Nancy hoopt op een doorstart: "Het is echt een stukje nostalgische Nederlandse chique dat we anders moeten missen."

Eerder verschenen op Wonen360 de artikelen:
1. Rivièra Maison failliet: "We zijn er kapot van", zegt oprichter Henk Teunissen
2. Faillissement Rivièra Maison trekt veel aandacht
3. Bankroet van woonicoon schudt interieursector op: wat betekent dit voor 2025?
4. Consumenten reageren heel verschillend op het faillissement van Rivièra Maison

Meer informatie:
Rivièra Maison
Beiraweg 15
1047 HN Amsterdam
Tel: 020 72 32 199
[email protected]
www.rivieramaison.com

Publicatiedatum: