Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mike van Rijswijk jr. van Cobra Art over opkomst van AI:

"Bij ons draait het om authenticiteit: echte fotoshoots, echte modellen, echte verhalen"

In een snel veranderende wereld waar economische onzekerheden, technologische innovaties en internationale handelsspanningen elkaar in hoog tempo afwisselen, weet Cobra Art Company niet alleen overeind te blijven, maar juist te floreren. De internationaal opererende kunstgroothandel en distributeur, met galeries in Amsterdam en Rotterdam én een B2B-showroom van 1100 m², speelt flexibel in op trends, klantbehoeften en nieuwe markten. In gesprek met Mike van Rijswijk jr., mede-eigenaar van Cobra Art Company, blijkt al snel dat innovatie en gevoel voor wat mooi staat in een interieur hand in hand gaan bij dit bedrijf. "De eerste maanden van 2025 zijn voor ons uitstekend verlopen", vertelt hij enthousiast.


Heel veel kleur in de collectie van Cobra Art Company. Inzet: Mike van Rijswijk jr.

"We begonnen het jaar krachtig met onze deelname aan Maison & Objet in Parijs", blikt Mike terug. "Daar kregen we niet alleen de kans om nieuwe interieurtrends te testen, maar ook om direct te ervaren hoe onze klanten daarop reageerden." Bijzonder veel enthousiasme was er volgens hem voor de nieuwste 3D-effecten op mixed-media prints. "We ontdekten tijdens deze beursfase welke kunstwerken perfect tot hun recht komen met deze techniek, en welke minder geschikt zijn. Die inzichten zijn enorm waardevol gebleken voor verdere productontwikkeling."



Blijvende vraag
Ondanks de nieuwe invoerheffingen die de Amerikaanse overheid onlangs instelde, blijft de vraag vanuit de Verenigde Staten groeien. "Veel van onze grote Amerikaanse klanten plaatsten vóór de invoerheffingen ingingen nog snel grote orders om extra kosten te vermijden. Maar ook daarna bleef de vraag toenemen, vooral van interieurontwerpers en terugkerende klanten", aldus Mike. "Onze producten zijn uniek genoeg om de extra kosten te rechtvaardigen. Ondertussen optimaliseert ons logistieke team continu om onze klanten zo efficiënt mogelijk te kunnen bedienen."

Exclusiviteit
Wat verkoopt op dit moment het beste binnen het assortiment? "Onze fotografie op plexiglas en dibond blijft de absolute favoriet", zegt Mike. "Maar we merken duidelijk een verschuiving naar rustiger, neutraler werk, iets dat we ook al tijdens Maison & Objet zagen. Waar dit type kunst eerder vooral geliefd was in Scandinavië, groeit de populariteit nu ook in andere markten." Tegelijkertijd is er een groeiende vraag naar exclusieve stukken. "Daarom zetten we stevig in op onze Masterpiece-collectie."

Digitale sprong
De nieuwe webshop is nog niet live, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. "Voorheen was online kopen bij ons niet mogelijk, maar we zagen dit als een belangrijke stap richting de moderne klant", legt Mike uit. "De grootste uitdaging? De beleving van onze kunst digitaal overbrengen. Daarom starten we online met onze fotografiecollectie, die zich het best leent voor digitale presentatie." De fysieke aanwezigheid blijft echter minstens zo belangrijk: "Onze galeries en showroom zijn essentieel binnen onze omnichannel strategie."

Nieuwe samenwerkingen
Ook in de samenwerking met kunstenaars blijft Cobra Art vernieuwen. "Onze nieuwe samenwerkingen met Nederlandse en Belgische kunstenaars hebben echt een frisse wind door onze Masterpiece-collectie laten waaien. Vooral één Belgische kunstenares wordt enorm goed ontvangen door onze klanten", aldus Mike, zonder haar naam te noemen. "Daarnaast zijn we onlangs gestart met een samenwerking met een Amerikaanse popartkunstenaar, een spannend contrast met de rustige kunst die momenteel populair is."

Authentieke kunst
De opkomst van AI in de kunstwereld ontgaat Cobra Art uiteraard niet. "Maar bij ons draait het om authenticiteit: echte fotoshoots, echte modellen, echte verhalen. Dat kan AI simpelweg niet vervangen. Wij willen de échte kunstbeleving blijven leveren." Tegelijkertijd sluit Cobra Art naadloos aan op de interieurtrend van dit moment: "Mensen verlangen naar een kalme, harmonieuze omgeving. Onze collecties weten dat perfect te vertalen naar kunst voor elk interieur."

De mixed media prints met 3D-effect blijken een schot in de roos. "We zijn volop bezig met het verfijnen van deze techniek, vooral door te experimenteren met verschillende 3D-structuren. We selecteren nauwkeurig bij welke kunstwerken het werkt en bij welke niet, kwaliteit staat bij ons altijd voorop."

Nieuwe markten
De klantgroepen van Cobra Art zijn volop in beweging. "We zien een duidelijke groei bij interieurdesigners uit de VS en Azië, waar het gebruik van designers veel gangbaarder is. Deze projecten zijn vaak grootschalig en vragen soms om maatwerk, van gigantische fotowerken tot wanddecoraties voor een tourbus van een Amerikaanse band", zegt Mike met een glimlach. "Dankzij onze eigen productie en logistiek kunnen we snel schakelen. Europa blijft onze basis, maar het Midden-Oosten en Azië zijn belangrijke groeimarkten."
Het bedrijf zet dus meer en meer koers richting verdere internationale expansie, zonder haar authentieke karakter te verliezen. "Want bij ons draait het om onderscheidend vermogen, in zowel kunst, service als ervaring", wil Mike tot slot nog gezegd hebben.



Meer informatie:
Cobra Art Company
Arkeneel 2
3905 NS Veenendaal
Tel.+ 31 318 – 514 063
[email protected]
www.cobraart.nl