Op 8 en 9 september krijgt Garden Preview een compleet nieuwe uitstraling. We spraken met de kersverse directeur Frank van Tussenbroek over de opvallende vernieuwingen, de herpositionering van de beurs en zijn ambitieuze visie op de toekomst van hét vakevenement voor outdoor living in de Benelux.
Links nieuwe directeur Frank van Tussenbroek.
De Garden Preview krijgt een volledig nieuw jasje. Wat was de aanleiding voor deze herpositionering?
De afgelopen jaren merkten we dat het bezoekersaantal en de interesse van exposanten wat achterbleven. De beurs had duidelijk een update nodig om weer aan te sluiten bij de dynamiek van de outdoor living-sector. De verschuiving van het event van mei naar september gaf ons de ruimte om niet alleen praktisch maar ook inhoudelijk en visueel te vernieuwen. We hebben goed geluisterd naar feedback van exposanten, bezoekers en partners en besloten: het moet anders, eigentijdser en relevanter. En met succes: we hebben nu al 20% meer exposanten dan voorgaande jaren, en verwachten dat aantal nog verder te zien groeien.
Wat zijn de grootste verschillen tussen de vorige edities en de aankomende editie in september?
''Het verschil zit in heel veel dingen: in opzet, uitstraling én deelnemersveld. We hebben een volledig nieuwe visuele identiteit, inclusief nieuw logo en frisse uitstraling. De beurs vindt nu plaats in Evenementenhal Gorinchem, wat ons niet alleen een professionelere uitstraling geeft, maar ook de mogelijkheid om efficiënter in te delen en op te schalen. De stands zijn nu logisch gegroepeerd, en er is volop ruimte voor groei. We zien bovendien opvallend veel nieuwe merken én partijen die eerder afscheid hadden genomen van Garden Preview, keren nu terug. Daarbij richten we ons nadrukkelijk op de hele Benelux: zowel qua exposanten als bezoekers. We zetten ook vol in op het aantrekken van bredere bezoekersgroepen: naast retailers zijn ook tuinarchitecten, projectinrichters, hospitality-professionals, vakantieparken en andere zakelijke eindgebruikers nadrukkelijk welkom. Om dat te realiseren hebben we onze marketingbudgetten fors verhoogd, met campagnes gericht op zowel Nederland als België. Dat werpt nu al zijn vruchten af.''
Welke boodschap wil je met het vernieuwde concept uitstralen naar bezoekers en exposanten?
''Dat Garden Preview dé vakbeurs voor outdoor living in de Benelux is. Het is de ideale gelegenheid om het seizoen te evalueren, ideeën uit te wisselen, nieuwe producten te ontdekken en je netwerk te versterken. We zetten in op kwaliteit, inhoud en uitstraling — zodat je als bezoeker of exposant met energie naar huis gaat. En die energie voelen we nu al terug in de aanmeldingen.''
Hoe gaat de nieuwe opzet eruitzien? Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over de look & feel van het evenement?
''We blijven natuurlijk een beurs, maar dan wel eentje die er frisser, moderner en professioneler uitziet. De nieuwe locatie, Evenementenhal Gorinchem, speelt daarin een belangrijke rol. We hebben daar niet alleen meer ruimte, maar ook een betere layout. De stands zijn nu geconcentreerd in plaats van verspreid over meerdere hallen. Bovendien werken we met thematische gebieden: zo staan aanbieders van buitenkeukens en barbecues bij elkaar, wat zorgt voor meer samenhang en inspiratie. En met guided tours helpen we bezoekers om gerichter in contact te komen met exposanten, ook dat helpt om het internationale, Benelux-brede karakter van de beurs te versterken.''
Je bent de nieuwe directeur van Garden Preview. Wat is jouw persoonlijke visie op het evenement?
''Ik geloof dat beurzen absoluut toekomst hebben, mits ze inhoudelijk sterk staan en visueel aantrekkelijk zijn. En dat merk ik ook aan de reacties van exposanten. Voor mij is veel nog nieuw; ik ben sinds 1 januari directeur van DOFAS, de brancheorganisatie die Garden Preview organiseert. Maar ik ben positief verrast door het enthousiasme en de betrokkenheid van zowel bestaande als nieuwe merken. Dat geeft vertrouwen en energie om deze lijn door te zetten.''
Wat zijn je ambities met Garden Preview voor de komende jaren?
''We bouwen nu aan een nieuw imago en dat stopt niet na deze editie. Er zijn nu al veel exposanten die hebben aangegeven er volgend jaar sowieso weer bij te zijn. Ook merken die het dit jaar nét niet in hun planning konden passen, hebben al aangegeven er 2026 zeker bij te zijn. Het voordeel van Evenementenhal Gorinchem is dat we daar nog kunnen groeien. En die extra ruimte gaan we de komende jaren waarschijnlijk ook nodig hebben. We blijven inzetten op kwaliteit, sfeer en relevantie, en we blijven ook nadrukkelijk de verbinding zoeken met de volledige Benelux-markt. Garden Preview moet zich ontwikkelen tot het toonaangevende vakevenement in de Benelux voor alles wat met outdoor living te maken heeft.''
''Ik wil vooral iedereen uitnodigen om het nieuwe Garden Preview zelf te komen ervaren. De sfeer, de uitstraling, de kwaliteit van de deelnemers, dat moet je echt live meemaken. Het is hét moment in het jaar om met collega's uit de branche in gesprek te gaan, het buitenseizoen te evalueren en samen vooruit te kijken.''
De beurs vindt plaats op 8 en 9 september in Evenemtenhal Gorinchem.
Meer informatie:
Garden Preview
[email protected]
www.gardenpreview.eu