Het faillissement van het iconische woonmerk Rivièra Maison, dat gisteren (24 juni) werd uitgesproken, heeft de interieurwereld in beroering gebracht. Het merk, dat in 1948 werd opgericht en uitgroeide tot een internationale speler met tientallen winkels en een sterke merkidentiteit, leek jarenlang onaantastbaar. Maar de realiteit van 2025 laat zien dat zelfs gevestigde namen niet immuun zijn voor de structurele uitdagingen die de interieurbranche momenteel in hun greep houden.
De Interieur Club zet de feiten helder op een rij in een analyse van de staat van de woon- en interieurmarkt. Wat blijkt? De problemen zijn niet tijdelijk, maar structureel, zo is de conclusie. Toch zijn er ook kansen voor de rest van 2025. Hoe staat het er écht voor? En wat kunnen interieurprofessionals verwachten?
© Tero Vesalainen | Dreamstime
Oorzaken
De Nederlandse woon- en interieurbranche kende sterke jaren tijdens de pandemie, maar sinds 2023 zit de klad erin. De tegenwind komt uit meerdere hoeken, zo blijkt uit de analyse van De Interieur Club:
- Laag consumentenvertrouwen
In mei 2025 stond het consumentenvertrouwen volgens het CBS op -37. Grote uitgaven – zoals meubels – worden uitgesteld of geschrapt.
- Kostenstijgingen drukken marges
Hogere lonen, energie- en transportkosten zetten leveranciers en retailers onder druk. Tegelijkertijd blijven consumenten prijsgevoelig.
- Verzadigde markt na coronapiek
Tijdens corona werd volop geïnvesteerd in het interieur. Die impuls is uitgewerkt. Mensen kiezen nu vaker voor belevenissen zoals reizen en horeca.
- Stokkende woningmarkt en nieuwbouwdip
Minder verhuizingen en stagnatie in de woningbouw – deels door stikstofregels – beperken de natuurlijke vraag naar nieuwe inrichting.
- Online concurrentie en veranderend koopgedrag
Wie de consument digitaal niet weet te raken of te verleiden met beleving en service, verliest terrein.
Cijfers
De signalen uit de markt zijn niet mals. Volgens ING Research was de omzet van de Nederlandse woonbranche in 2023 nog circa €11,1 miljard. In 2024 kromp de markt met 7%, meldt Wonen360 op basis van branchecijfers.
Internationaal is het beeld vergelijkbaar: vrijwel alle Europese landen zagen in 2024 een daling van meubelverkopen met 3 tot 9%.
Het aantal faillissementen in Nederland steeg in 2024 met bijna 30% ten opzichte van het jaar ervoor.
De Interieur Club koppelt deze ontwikkelingen aan een bredere trend: wie zich niet blijft vernieuwen, loopt achter de feiten aan.
Optimisme
Is er dan helemaal geen lichtpunt? Zeker wel.
- Licht herstel van koopkracht
De inflatie is teruggebracht naar 1,5%, en dankzij loonstijgingen komt er wat ruimte in de portemonnee. ING verwacht voor 2025 een omzetgroei van 4% in de non-food retail.
- Woningmarkt trekt aan
ING voorspelt een toename van 10% in woningtransacties in 2025. Dat betekent méér inrichtingen, zeker in de bestaande bouw.
- Herijking van strategieën
Slimme interieurbedrijven verschuiven de focus: minder fysieke expansie, méér wholesale, export, circulaire producten en inspirerende winkelconcepten. De klassieke showroom transformeert naar een servicegericht inspiratiepunt.
Kansen
Voor interieurarchitecten, ontwerpers, retailers en merken liggen er kansen in niches en nieuwe benaderingen:
- Duurzaam en circulair ontwerp wordt steeds belangrijker, zowel voor particuliere als zakelijke klanten.
- Projectinrichting in hospitality, short-stay, zorg en kantoor blijft groeien.
- Advies, personalisatie en totaalconcepten winnen terrein ten opzichte van enkel 'producten verkopen'. De consument verlangt meer betrokkenheid en verhaal.
Conclusie
De val van Rivièra Maison is pijnlijk, maar tegelijk een wake-upcall voor de hele branche. De markt verandert, de consument ook. Bedrijven die flexibel zijn, durven te investeren in merkbeleving, digitale kanalen en duurzaamheid, hebben de grootste kans om deze storm niet alleen te overleven, maar er sterker uit te komen.
Bron: De Interieur Club