Het nieuws over het faillissement van Rivièra Maison sloeg gisteren (dinsdag 24 juni) in als een bom in interieurminnend Nederland. Op social media volgde een stortvloed aan reacties, variërend van oprechte teleurstelling tot bittere kritiek. De bekende woonwinkelketen, jarenlang geliefd om zijn kenmerkende 'cosy chic'-stijl, roept uiteenlopende emoties op bij consumenten.
© Rivièra Maison
Voor veel mensen lijkt het einde van Rivièra Maison het afsluiten van een tijdperk. "Zo fantastische leuke winkel. Heel jammer", verzucht Wesselina Boeren van der Schoot. Anderen zijn ronduit geschokt: "Jammer een hele mooie winkel, altijd mijn favoriet geweest", aldus Tamara Riepl. Ook medewerkers krijgen veel steun: "Vriendelijk personeel, vaak mooie spullen gekocht, echt zonde als ze weg zouden gaan", schrijft Jeannette Koeman-Hagedoorn.
Toch is de teneur van de reacties overwegend kritisch. Veel mensen halen herinneringen op aan torenhoge prijzen en tegenvallende kwaliteit. "Kapot duur, en slechte kwaliteit", stelt Dewi Klarenbeek. "Veel te hoge prijzen voor kwalitatief slechte spullen, maar wél heel leuk", vat Desiree Aretz het samen. Ook het overdadige labelgebruik komt aan bod: "Overal stond hun naam op zodat je kon zeggen: 'dit waxinelichtje is een ECHTE Riviera Maison!' De prijs zag je er niet aan af", aldus Bianca Müller.
Van stijlvol naar oubollig?
Wat ooit begon als een trendsettend woonmerk, raakte volgens veel consumenten de aansluiting met de tijd kwijt. Johan Link schrijft nostalgisch: "Mijn vrouw sleurde me er elke week naartoe… maar die hype is nu echt voorbij." Cynthia Vries deelt die mening: "Waar voorheen heel mijn huis vol stond, heb ik nu alleen nog de meubels, die volgend jaar ook weg gaan." En Monique Mo Zandbergen vat het treffend samen: "Als je als merk niet meegaat met de tijd en in de oude look blijft hangen, dan blijven de klanten weg."
Tegen het plafond aan geprijsd
Eén thema keert telkens terug: de prijs. Van 'een theedoos van 40 euro' tot 'een ronde eettafel van €1950', de hoogte van de bedragen wordt herhaaldelijk genoemd als reden waarom consumenten uiteindelijk afhaakten. "Je betaalt toch alleen maar voor de naam", merkt Rickie Lake op. "Niet voor Jan met de korte achternaam", voegt Marion Kieft daaraan toe. En dan is er nog een andere veelgehoorde klacht: "De kwaliteit werd minder, prijzen werden hoger. Tja. Ik was jarenlang fan, maar de laatste jaren minder", aldus Nicky Vlottes.
Warme herinneringen
Tussen alle kritiek ook warme stemmen. "Mijn favoriete merk", zegt Debbie Groeneveld, en Jaydee Pelger schrijft: "Ahhhhh had hier heel m'n huis vol mee. Mooie spullen! Zonde." Ook de inspiratie die het merk bood, wordt gewaardeerd: "Was leuk voor de inspiratie en dan vervolgens naar de Action of zo", merkt Andrea de Jong op.
Of het merk een doorstart maakt of definitief verdwijnt, is nog niet duidelijk. Maar één ding is zeker: Rivièra Maison laat niemand onverschillig. De duizenden reacties op social media tonen aan hoe groot de impact van het merk is geweest, in positieve én negatieve zin. Of, zoals Sabine Karlas het treffend zegt: "Ik heb er zelf helemaal niets mee, maar vind het verrassend dat ze failliet verklaard zijn."
Reageren? [email protected]