Abn Amro verwacht voor 2025 een bescheiden volumegroei van 1 procent in de retailsector, mede dankzij herstel van de koopkracht. Toch blijft de groei kwetsbaar door geopolitieke spanningen en wereldwijde verstoringen in handel en logistiek. Retailers die afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers moeten flexibel blijven en snel kunnen schakelen.
Grote verschillen
Binnen de sector zijn de verschillen groot. Drogisterijen presteren bovengemiddeld, terwijl meubel- en elektronicawinkels moeite hebben om de verkoop op peil te houden. Grote ketens investeren fors in technologie en klantgerichtheid; kleinere ondernemers onderscheiden zich vooral via specialisatie en lokaal ondernemerschap.
Abn Amro gaat uit van een toename in particuliere consumptie van 1,1 procent in 2025. Toch blijft het consumentenvertrouwen laag. Consumenten stellen grotere aankopen uit, kiezen vaker voor huismerken en besparen op luxeproducten.
Beperken
De directe afhankelijkheid van export naar de VS is gering: deze vertegenwoordigt minder dan 1 procent van de jaarlijkse omzet van de Nederlandse detailhandel. Ook import van producten zoals whisky en kleding uit de VS is beperkt. De meeste detailhandelaren exporteren niet, en van degenen die dat wel doen, maakt 85 procent zich zorgen over importtarieven.
Meer informatie:
Abn Amro
www.abnamro.nl