De milieu-impact van transport in Vlaanderen is tussen 2013 en 2019 gestegen, gevolgd door een duidelijke daling in 2020, zo blijkt uit de MITRANS-index. Deze index meet de globale impact van transport en transportinfrastructuur op mens, milieu en natuur, exclusief langzaam verkeer. De index groeide van 100 in 2013 naar 104,5 in 2019 (+4,5%), maar daalde in 2020 met 8,8% door de coronamaatregelen.
Sindsdien vertoont de MITRANS-index een licht dalende, stabiele trend. Opvallend is dat luchtvervuiling het enige onderdeel is met een structureel dalende lijn: -49% over de volledige periode 2013–2023. Deze afname is vooral te danken aan de afname van dieselvoertuigen, schonere motoren (zoals Euro 6d) en de opkomst van elektrische auto's.
Andere effecten zoals materiaalgebruik en hinder tonen een minder positief beeld. Materiaalgebruik steeg de afgelopen jaren, onder meer door de stijgende verkoop van nieuwe voertuigen. Ook geluidshinder neemt toe, ondanks een afname in geur- en lichthinder. Het effect van klimaatverandering bleef grotendeels stabiel door het beperkte effect van de verschuiving van diesel naar benzine op CO₂-uitstoot.
Hoewel de lockdown in 2020 tijdelijk voor verbeteringen zorgde, blijft structurele vooruitgang in meerdere domeinen uit. De MITRANS-index onderstreept zo de noodzaak van verdere verduurzaming van mobiliteit, met name via elektrificatie en vermindering van materiaalverbruik.
Bron: Vlaanderen