Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Philips verliest zaak in hoger beroep

Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat de rechtbank opnieuw moet bekijken of Philips aansprakelijk is voor schade die consumenten hebben geleden door verboden prijsafspraken. Deze beslissing komt voort uit een hoger beroep van de Consumentenbond en Stichting Aequitas Belangenbehartiging, die samen ruim 65.000 gedupeerden vertegenwoordigen via de zogenoemde Beeldbuisclaim.

© Oleschwander | Dreamstime

Tussen 1996 en 2006 maakte Philips prijsafspraken met andere producenten van beeldbuizen, waaronder LG, Samsung en Panasonic. Hierdoor stegen de prijzen van televisies en computerschermen kunstmatig. In 2012 legde de Europese Commissie hiervoor boetes op aan de betrokken partijen. Philips kreeg een boete van 509 miljoen euro.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, stelt: "Het is heel goed dat die boetes zijn uitgedeeld. Maar gedupeerde consumenten zijn er niet mee geholpen. Philips zou de deelnemers van onze Beeldbuisclaim moeten compenseren en hierover wilden wij afspraken maken. Maar Philips weigert een fatsoenlijk aanbod te doen. Ons restte daarom niets anders dan naar de rechter te stappen."

In 2023 oordeelde de rechtbank Oost-Nederland dat de Consumentenbond en Stichting Aequitas niet ontvankelijk waren. Het gerechtshof draaide dat besluit terug, waardoor de zaak nu inhoudelijk wordt behandeld. Over de exacte hoogte van de schade doet het hof geen uitspraak.

Consumenten die tussen 1996 en 2006 een televisie of scherm met beeldbuis kochten, kunnen zich nog steeds aanmelden via de Consumentenbond Claimservice, een initiatief van de Consumentenbond en ConsumentenClaim.

Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer