Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernd Sanden, directeur imm cologne:

''We zien een doelgerichte exposantenstructuur''

imm cologne maakt zich op voor de editie van 2026. Bernd Sanden, die deel uitmaakt van het organisatieteam, deelt mee dat de voorbereidingen op schema liggen, met positieve feedback over het vernieuwde concept en de definitieve indeling van de hallen, gericht op een betrouwbare, B2B-georiënteerde ervaring die is afgestemd op de hedendaagse consumentgerichte markt. De beurs wil traditie en innovatie combineren en een belangrijk platform blijven voor netwerken en groei in de sector.


Bernd Sanden, directeur van imm cologne.

Hoe vorderen de voorbereidingen voor de komende editie van imm cologne?
'De voorbereidingen verlopen gestaag en volgens schema. We ontvangen positieve feedback over het herziene concept en ons team is voortdurend in constructieve dialoog met de belangrijkste spelers in de sector. De halindeling voor hal 4, 5 en 10 is afgerond en we richten ons op het creëren van een betrouwbaar, B2B-gericht platform dat voldoet aan de huidige behoeften van de consumentgerichte meubelsector.'

Wat zijn jullie belangrijkste doelen of aandachtspunten voor de beurseditie in 2026?
'Ons belangrijkste doel is om imm cologne te versterken als vaste waarde aan het begin van de internationale meubelkalender. We richten ons op efficiëntie, marktnabijheid en relevantie. Daarom hebben we een compacter en kosteneffectiever beursconcept geïntroduceerd, dat specifiek is afgestemd op de huidige eisen van de Europese meubelsector. Het thema 'World of Interiors' weerspiegelt deze richting en toont de diversiteit van het consumentgerichte interieursegment in een formaat dat zowel toegankelijk als doelgericht is. Als internationaal zakenplatform brengt imm cologne besluitvormers uit heel Europa en daarbuiten samen en biedt het ideale omstandigheden voor het smeden van zinvolle zakelijke contacten in het hart van een van 's werelds belangrijkste meubelmarkten: Keulen.

Heeft u belangrijke trends opgemerkt in de registratie van exposanten in vergelijking met voorgaande jaren?
'Natuurlijk zien we belangrijke veranderingen. Met de aanpassing van ons concept en de duidelijke focus op gedefinieerde doelgroepen, zien we nu een meer gestroomlijnde en doelgerichte exposantenstructuur. We brengen uitsluitend consumentgerichte leveranciers samen die marktklare producten presenteren en zich richten op het initiëren van internationale business. Als gevolg hiervan heeft imm cologne een internationale exposantenbasis en richt het zich op de Europese retailsector, terwijl het ook marktrelevante vertegenwoordiging van overzee garandeert.

Wat kunnen exposanten verwachten op het gebied van zichtbaarheid, netwerken en innovatieplatforms?
Op imm cologne 2026 is onze focus duidelijk: zaken mogelijk maken. Exposanten kunnen een compacte en zeer efficiënte omgeving verwachten die volledig is gericht op het genereren van leads, het opbouwen van partnerschappen en het sluiten van deals. Het nieuwe halconcept zorgt voor optimale zichtbaarheid en een gerichte bezoekersstroom, afgestemd op de behoeften van een professioneel publiek met beslissingsbevoegdheid. Met het interieurpodium voor imm bieden we een centraal forum voor marktrelevante inhoud, met lezingen van experts en discussies die de bedrijfsontwikkeling ondersteunen.

Zijn er dit jaar formats, speciale ruimtes of thema's die worden geïntroduceerd voor exposanten?
'We zijn nog in de voorbereidingsfase van het evenement, maar een centraal element dat al klaar is, is ons leidende thema: "World of Interiors. Dit thema vat de nieuwe strategische richting van imm cologne samen en positioneert de beurs als een gericht B2B-platform dat het volledige spectrum van het moderne, kosteneffectieve leven weerspiegelt. Het omvat alles van instapproducten tot lifestyle-merken in het middensegment en biedt een compact en marktrelevant overzicht van inrichtingsoplossingen. Het thema onderstreept ook de rol van imm cologne als belangrijke inkoopbestemming voor zowel grootschalige retail als e-commerce. Hoewel de laatste hand nog wordt gelegd aan speciale ruimtes en nieuwe formats, zal World of Interiors de algehele ervaring omlijsten en ervoor zorgen dat alle content, tentoonstellingen en netwerkformats één doel dienen: internationale leveranciers in contact brengen met de juiste kopers en besluitvormers in de Europese interieurmarkt.

Kunt u enig inzicht geven in de verwachte bezoekersaantallen of internationale bezoekersaantallen?
'Hoewel het nog te vroeg is om cijfers te geven, zien we veelbelovende tekenen wat betreft internationale interesse. Het merendeel van de bezoekers wordt verwacht uit heel Europa, onze primaire doelmarkt, maar we zien ook een groeiend aantal bezoekers van overzee, met name uit Azië.

Hoe speelt de imm cologne in op actuele design- en markttrends, zoals duurzaamheid, circulair design of digitalisering?
'Duurzaamheid, circulair design en digitalisering zijn kernelementen van ons leidende thema 'World of Interiors'. Als inkoopplatform weerspiegelt imm cologne de vraag van de markt naar toekomstbestendige oplossingen, of het nu gaat om duurzame materialen, innovatieve levenscycli van producten of digitale verkoopstrategieën. Deze trends zijn zichtbaar in de presentaties van onze exposanten en zullen ook worden verkend op het imm interior podium door middel van gerichte lezingen en discussies.

Ziet u de komende jaren veranderingen aankomen in het beursformaat of -concept?
'Als gevolg van de veranderende marktdynamiek ondergaat ook het beurslandschap een belangrijke transformatie, en wij omarmen die verandering actief. Bij imm cologne reageren we niet alleen, we geven mede vorm aan de toekomst. Met de herlancering van imm cologne in januari 2026 en de introductie van idd cologne in oktober 2025 hebben we al grote structurele veranderingen doorgevoerd die de ontwikkelingen in de Duitse meubelmarkt weerspiegelen. Onze huidige prioriteit is het stabiliseren en verfijnen van dit nieuwe concept van de imm cologne in nauwe samenspraak met de sector. We streven naar consistentie, maar blijven tegelijkertijd wendbaar en reageren op veranderende behoeften.

Wat zijn uw verwachtingen voor de rol van in-person events in een nog steeds evoluerende wereld na de pandemie?
'In-person events blijven een ongeëvenaarde waarde bieden als het gaat om het opbouwen van vertrouwen, het aanwakkeren van inspiratie en het genereren van momentum binnen de sector. Beurzen spelen een unieke en onvervangbare rol. Ze maken directe interactie, echte ervaringen en spontane uitwisselingen mogelijk die geen enkel virtueel format volledig kan evenaren. Vooral in tijden van transformatie bieden deze fysieke platforms oriëntatie, versterken ze relaties en creëren ze tastbare kansen. Daarom geloven wij dat goed gepositioneerde evenementen essentiële contactpunten zullen blijven voor de toekomst van de interieursector, net zoals imm cologne dat al meer dan 70 jaar is.

imm cologne vindt plaats op 20.-23.01.2026

Meer informatie:
www.imm-cologne.com