Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online interieuraankopen in de lift: Home & Living groeit explosief in 2025

In het eerste kwartaal van 2025 besteedden Nederlandse consumenten ruim €9 miljard online, een stijging van 4% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Deze groei is vooral te danken aan een toename van 8% in uitgaven aan producten, terwijl de uitgaven aan diensten met 2% daalden. Het aantal online aankopen nam echter af met 3% tot 84 miljoen, vooral door een sterke daling van 12% in aankopen van diensten. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop steeg met 6% naar €110. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door NielsenIQ in opdracht van Thuiswinkel.org, Retail Insiders, PostNL en Betaalvereniging Nederland.

De groei in productbestedingen wordt voornamelijk gedragen door de categorie Home & Living, die een spectaculaire stijging van 46% liet zien. Consumenten kochten meer kook- en keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur online. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, licht toe: "Bij bestedingen aan Home & Living is een duidelijke verschuiving van offline naar online te zien. Het online aandeel steeg van 24% in Q1 2024 naar 36% in Q1 2025." Ook het aantal aankopen in deze categorie nam toe (+2%), evenals in speelgoed (+28%). Daarentegen daalde het aantal aankopen in Media & Entertainment (-18%) en DIY & Garden (-12%).

Bij diensten daalden vooral de uitgaven aan verzekeringen (-12%), terwijl het aantal aankopen van tickets voor attracties en evenementen met 16% afnam. Het aandeel van online retail binnen totale bestedingen groeide van 31% naar 33%, voornamelijk dankzij producten. Ten Ham benadrukt: "Online winkelen is allang geen aanvulling meer op fysieke retail, maar een volwaardig onderdeel van het koopproces."

Cross-border bestedingen stegen met 6% naar €1,2 miljard, vooral door een groei in productaankopen (+17%). Het aandeel Amerikaanse webshops daalde van 12% naar 8%, mede door geopolitieke ontwikkelingen. Het smartphonegebruik bij online shoppen groeit verder, met 39% van alle aankopen via dit kanaal. Het gebruik van iDEAL daalde iets, terwijl Klarna iets aan populariteit won.

Bron: Thuiswinkel.org

Publicatiedatum: