In het eerste kwartaal van 2025 besteedden Nederlandse consumenten ruim €9 miljard online, een stijging van 4% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Deze groei is vooral te danken aan een toename van 8% in uitgaven aan producten, terwijl de uitgaven aan diensten met 2% daalden. Het aantal online aankopen nam echter af met 3% tot 84 miljoen, vooral door een sterke daling van 12% in aankopen van diensten. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop steeg met 6% naar €110. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door NielsenIQ in opdracht van Thuiswinkel.org, Retail Insiders, PostNL en Betaalvereniging Nederland.
© Dreamstime
De groei in productbestedingen wordt voornamelijk gedragen door de categorie Home & Living, die een spectaculaire stijging van 46% liet zien. Consumenten kochten meer kook- en keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur online. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, licht toe: "Bij bestedingen aan Home & Living is een duidelijke verschuiving van offline naar online te zien. Het online aandeel steeg van 24% in Q1 2024 naar 36% in Q1 2025." Ook het aantal aankopen in deze categorie nam toe (+2%), evenals in speelgoed (+28%). Daarentegen daalde het aantal aankopen in Media & Entertainment (-18%) en DIY & Garden (-12%).
© thuiswinkel.org
Bij diensten daalden vooral de uitgaven aan verzekeringen (-12%), terwijl het aantal aankopen van tickets voor attracties en evenementen met 16% afnam. Het aandeel van online retail binnen totale bestedingen groeide van 31% naar 33%, voornamelijk dankzij producten. Ten Ham benadrukt: "Online winkelen is allang geen aanvulling meer op fysieke retail, maar een volwaardig onderdeel van het koopproces."
Cross-border bestedingen stegen met 6% naar €1,2 miljard, vooral door een groei in productaankopen (+17%). Het aandeel Amerikaanse webshops daalde van 12% naar 8%, mede door geopolitieke ontwikkelingen. Het smartphonegebruik bij online shoppen groeit verder, met 39% van alle aankopen via dit kanaal. Het gebruik van iDEAL daalde iets, terwijl Klarna iets aan populariteit won.
Bron: Thuiswinkel.org