Discountketen Action heeft zich in ruim dertig jaar ontwikkeld van een bescheiden winkel in Enkhuizen tot een Europese grootmacht met 3000 vestigingen in dertien landen. Met een jaaromzet van 13,8 miljard euro en een nettowinst van 2 miljard euro (2024) blijft het bedrijf indrukwekkend groeien. Wat schuilt er achter dit succes? De Ondernemer zocht het antwoord op deze vraag.
Standaardisatie en kostenbeheersing
De kern van Action's strategie is radicale standaardisatie. Of een klant nu in Rotterdam of Barcelona een filiaal bezoekt, vrijwel alles is identiek ingericht: van deurmat tot whiteboard in de personeelsruimte. Deze uniformiteit verlaagt operationele kosten en verhoogt de efficiëntie. 95% van het assortiment is in elk land hetzelfde.
Tegelijkertijd houdt Action de kosten laag via een sobere bedrijfsvoering. Elke investering – hoe klein ook – wordt zorgvuldig afgewogen. Een bekend voorbeeld is de introductie van dweilmachines: jarenlang rouleerde één apparaat per regio, pas later kreeg elke winkel er één.
Slimme inkoop en beperkt assortiment
Inkoop is bij Action een kerncompetentie. Met slechts 22 inkopers beheert de keten een relatief klein assortiment van ongeveer 6000 producten. Daarbij wordt gekozen voor enkele strategisch geselecteerde artikelen per categorie, waardoor grote volumes ingekocht kunnen worden tegen lage prijzen. Twee derde van de producten kost minder dan twee euro.
Inkopers werken nauw samen met leveranciers, die vaak wereldwijde trends signaleren. Nieuwe producten worden alleen opgenomen als ze goedkoper én kwalitatief vergelijkbaar of beter zijn dan A-merken.
Directe bedrijfscultuur en interne doorstroom
Action's organisatiecultuur is direct, pragmatisch en resultaatgericht. Medewerkers dragen veiligheidshesjes aan tafel met managers; beslissingen worden snel genomen en er is weinig hiërarchie. Veel leidinggevenden, waaronder CEO Hajir Hajji en regionaal directeur Monique Groeneveld, begonnen als vakkenvuller en groeiden intern door.
Strategische locaties en brede doelgroep
De winkels bevinden zich zelden op A-locaties. Liever kiest Action voor goedkopere plekken met lagere huurkosten. Toch weet de keten een brede klantengroep aan te spreken: van laag- tot hoogopgeleid, van ondermodaal tot bovenmodaal inkomen.
Lees hier het complete uitgebreide artikel van De Ondernemer.