Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sluitingskans Straat van Hormuz bijna verdubbeld

Toegenomen risico voor containerschepen in Golfregio

Schepen die varen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf ondervinden hinder van verstoorde navigatiesignalen. Volgens het Joint Maritime Information Center (JMIC), dat de maritieme veiligheid in de regio monitort, zijn deze verstoringen afkomstig uit de Iraanse havenstad Bandar Abbas.

Het JMIC waarschuwt scheepvaart om niet volledig te vertrouwen op gps-systemen bij de navigatie in deze wateren. In plaats daarvan wordt aangeraden om gebruik te maken van radar, visuele herkenningspunten aan de kust en andere traditionele navigatiemiddelen.

De maritieme dreiging is eveneens verhoogd, met name rondom de Straat van Hormuz. Dit is een cruciale doorgang voor de wereldwijde handel. Jaarlijks varen hier duizenden containerschepen doorheen. De zeeweg is momenteel nog open voor commerciële scheepvaart, maar er zijn meldingen van elektronische verstoringen afkomstig uit de Iraanse havenstad Bandar Abbas. Hoewel er in de media wordt gespeculeerd over een mogelijke blokkade van de Straat van Hormuz, is daar op dit moment geen bevestiging van. JMIC benadrukt dat scheepvaartbedrijven voorzichtig moeten zijn met onbevestigde berichtgeving.

Volgens gegevens van Polymarket is de kans dat Iran de Straat van Hormuz sluit bijna verdubbeld (47%) ten opzichte van enkele weken geleden. De Straat van Hormuz is een van de belangrijkste maritieme knelpunten ter wereld: dagelijks passeert hier tot 21 miljoen vaten olie en een aanzienlijk deel van de wereldwijde LNG-export. Een sluiting zou de olieprijzen fors opdrijven en wereldwijde economische gevolgen hebben.


Een containerschip dat vaart door de Straat van Hormuz.

Diplomatieke impasse en dreiging van escalatie
De spanningen zijn verder opgelopen nadat Israël een ultimatum stelde aan zowel Iran als de Verenigde Staten om uiterlijk 15 juni tot een nieuw nucleair akkoord te komen. Nu de geplande gesprekken tussen de VS en Iran zijn afgelast, is het risico op een grootschaliger militair conflict toegenomen. De internationale gemeenschap roept ondertussen op tot kalmte en diplomatie.

Militaire operaties zijn op 13 juni begonnen en omvatten raketaanvallen en drone-activiteiten. Sindsdien zijn er in de regio meldingen van aanzienlijke elektronische verstoring, wat gevolgen kan hebben voor navigatie- en communicatiesystemen van schepen.

Gevolgen voor de maritieme sector
Hoewel er momenteel geen directe dreiging is vastgesteld voor commerciële vaart, waarschuwt JMIC dat de situatie snel kan veranderen. Scenario's die tot herbeoordeling kunnen leiden zijn onder meer:

  • Het gebruik van ballistische of kruisraketten nabij maritieme knelpunten.
  • Gerichte aanvallen op westerse of daaraan gelieerde commerciële schepen.
  • Uitbreiding van het conflict naar kustgebieden of haveninfrastructuur.

Scheepseigenaren en charteraars wordt geadviseerd om grondige risicoanalyses uit te voeren voordat ze operaties in de Arabische Golf plannen. Ook worden schepen geadviseerd voorbereid te zijn op storingen in GPS en navigatieapparatuur, mogelijk veroorzaakt door jamming en spoofing. Alternatieve navigatiemethoden, zoals radar en visuele observaties, zijn essentieel.

Hoewel er nog geen officiële marine-escortes zijn aangekondigd, wordt schepen geadviseerd paraat te zijn voor plotselinge escalaties.

Bron: JMIC

Publicatiedatum: