idd cologne is de nieuwste aanwinst op de internationale beurskalender. Deze tweejaarlijkse beurs richt zich op het hoogsegment van interieurdesign en brengt merken, innovatieve ontwerpen en trends voor de woon-, horeca- en cateringsector samen. Het evenement opent zijn deuren niet alleen voor professionals, maar ook voor particuliere bezoekers. Naast de beursvloer biedt het stadsprogramma idd cologne downtown een breder platform in de stad zelf.
Maik Fischer, directeur van idd cologne, en creatief directeur Dick Spierenburg vertellen over de belangrijkste doelen, voorbereidingen, verwachtingen en meer.
Dick Spierenburg en Maik Fischer.
Hoe vorderen de voorbereidingen voor de komende première-editie van idd cologne?
Maik Fischer: "We zitten midden in een zeer dynamische en inspirerende planningsperiode en we zien bemoedigende belangstelling vanuit de markt. Verschillende gerenommeerde topmerken, zoals COR, Kettnaker, Draenert, Bretz en Bielefelder Werkstätten + IP, hebben hun deelname al bevestigd. Dit soort betrokkenheid van toonaangevende merken is een sterk teken dat het nieuwe concept aanslaat. Onze focus ligt nu op het creëren van een hoogwaardig start-up-evenement dat de juiste mix van merken en professionals samenbrengt."
Wat zijn jullie belangrijkste doelen of aandachtspunten voor de eerste beurseditie?
Maik Fischer: "idd cologne is ontworpen als een toegewijd platform voor het premium segment in interieurs van woningen, horeca en projectbusiness. Ons doel voor deze eerste editie is om een kader te bieden dat een zinvolle dialoog ondersteunt, zaken stimuleert en inspiratie biedt in en voor de belangrijkste Europese meubelmarkten. Gezien het uitdagende economische landschap ligt onze focus op het leveren van relevantie, nieuwe mogelijkheden en waarde aan zowel exposanten als bezoekers."
Heeft u belangrijke trends opgemerkt in de registratie van exposanten?
Maik Fischer: "Zeker. We zien een duidelijke vraag naar meer selectieve, doelgerichte formats. Vooral in het huidige klimaat in de meubelsector zijn bedrijven selectief over waar ze hun tijd en middelen investeren. Merken zijn niet alleen op zoek naar ruimte, maar ook naar context, naar een podium dat hun identiteit en boodschap ondersteunt. Dit sluit perfect aan bij ons concept en de focus op specifieke high-end segmenten zoals hospitality, retail en contract. De merken die zich bij ons aansluiten willen deel uitmaken van iets aparts en vooruitstrevends."
Wat kunnen exposanten verwachten op het gebied van zichtbaarheid, netwerken en innovatieplatforms?
Dick Spierenburg: "We creëren een omgeving die kwaliteit en relevantie in en voor Europa benadrukt. Het ruimtelijk ontwerp en de communicatie zijn afgestemd op maximale zichtbaarheid binnen een duidelijk gedefinieerd premium publiek. Exposanten kunnen netwerkmogelijkheden verwachten, waaronder informele ontmoetingszones zoals een café in elke beurshal. Inhoudelijk zal het idd cologne podium dienen als platform voor inzichtelijke lezingen en paneldiscussies. En met het 'idd cologne downtown' programma dat zich uitstrekt tot in de stad Keulen, bieden we extra contactpunten om in contact te komen met professionals en designliefhebbers buiten het beursterrein."
Zijn er dit jaar formats, speciale ruimtes of thema's voor exposanten?
Dick Spierenburg: "Met ons overkoepelende thema 'Shaping Homes & Hospitality' willen we holistisch denken aanmoedigen, waarbij we ons richten op de vraag hoe interieurconcepten kunnen inspelen op de veranderende verwachtingen in zowel privé- als openbare ruimten. Ons lezingenprogramma, het idd cologne podium en de "idd cologne downtown" city showcase zijn ontworpen om merken, ideeën en mensen samen te brengen, zowel op het beursterrein als in Keulen. Het gaat om het creëren van een holistische designervaring."
Kunt u enig inzicht geven in de verwachte bezoekersaantallen of internationale bezoekersaantallen?
Maik Fischer: "Aangezien dit onze eerste editie is en het nog enkele maanden duurt, zijn we voorzichtig met het stellen van verwachtingen in aantallen. Onze focus ligt op het aantrekken van het juiste Europese publiek - professionals uit de sector en besluitvormers die op zoek zijn naar inspiratie en zinvolle contacten in het premiumsegment. De internationale belangstelling die we tot nu toe hebben gezien is bemoedigend en versterkt de positionering van de beurs."
Hoe speelt idd cologne in op actuele design- en markttrends, zoals duurzaamheid, circulair design of digitalisering?
Dick Spierenburg: "idd cologne is bedoeld als een toekomstgericht format. De thema's die u noemt zijn diep geïntegreerd in ons concept. Of het nu gaat om grondstofbewuste materialen, het toenemende belang van emotionele duurzaamheid of de vermenging van digitale en fysieke ruimten, ons doel is om te weerspiegelen hoe premium design zich ontwikkelt. De beurs is een antwoord op een markt die vraagt om inhoud en duidelijkheid."
Ziet u de komende jaren veranderingen aankomen in het beursformaat of -concept?
Maik Fischer: "Absoluut. De sector is in beweging, en wij ook. De toekomst van beurzen is publieksgericht, flexibel en ervaringsgericht. Met idd cologne geven we proactief vorm aan deze verschuiving en zetten we een stap in de richting van een selectiever en waardegerichter beursconcept. We verwachten een verdere ontwikkeling in de loop van de tijd, in nauwe dialoog met onze partners en de sector. Wat constant zal blijven is ons streven naar kwaliteit, relevantie en een holistische beurservaring."
Wat zijn uw verwachtingen voor de rol van in-person evenementen in een zich nog steeds ontwikkelende post-pandemische wereld?
Maik Fischer: "Hoewel digitale tools onmisbaar zijn geworden, blijven fysieke evenementen iets unieks bieden: vertrouwen opbouwen door directe interactie, inspiratie door echte enscenering en momentum door live uitwisseling. Daarom bestaan marktplaatsen, en een beurs is er zo een, al honderden jaren. Wij geloven in de kracht van aanwezigheid, en hopen dat bezoekers van idd cologne precies dat zullen ervaren in oktober."
Volgende editie idd cologne: 26-29 oktober 2025, in Keulen. Meer informatie:
idd cologne
[email protected]
www.idd-cologne.com