Intergamma, het moederbedrijf van Karwei en Gamma in Nederland en België, heeft zijn klimaatdoelstellingen voor 2030 al ruimschoots gehaald. Volgens het vandaag gepubliceerde duurzaamheidsverslag daalde de eigen CO₂-uitstoot (Scope 1 en 2) vorig jaar met 72% ten opzichte van 2021. De oorspronkelijke ambitie was een reductie van 50% tegen 2030.
Verduurzaming
Deze daling is vooral te danken aan forse energiebesparingen. Alle eigen bouwmarkten en de twee hoofdkantoren draaien inmiddels volledig op groene stroom. Ook op logistiek gebied worden stappen gezet: in Tiel opent deze zomer een nieuw distributiecentrum van 94.000 m², waarmee vijf bestaande locaties worden vervangen. Dat levert een besparing van 28.000 kilometer aan transportbewegingen op. Het pand beschikt over een BREEAM Excellent-certificering en telt meer dan 12.000 zonnepanelen.
Op productniveau boekt Intergamma eveneens vooruitgang. Duurzamere artikelen vormen inmiddels 14% van de omzet. CFO Laura Hendrickx licht toe: "Veel van onze producten zijn niet per se duurzaam, maar verlengen wel de levensduur van materialen. Denk aan verf of beits voor kozijnen. Daarnaast groeit het aanbod van producten met bijvoorbeeld het EU Ecolabel."
Verder werd 95% van het verwerkte hout FSC- of PEFC-gecertificeerd en verkocht Intergamma 1,2 miljoen m² isolatiemateriaal, goed voor circa 20.000 daken. De verhuur van gereedschap neemt toe en meer dan 110 medewerkers zijn inmiddels opgeleid tot duurzaamheidsadviseur.
Bron: RetailDetail