Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ook spotprijzen Shanghai-Rotterdam stijgen fors

Wereldwijde containertarieven schieten omhoog door hernieuwde Amerikaanse vraag

De Drewry World Container Index (WCI), een wekelijkse index van Drewry die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is deze week met 41% gestegen tot $3.527 per 40-voets container. Daarmee laat de index, een wereldwijd erkende graadmeter voor index-gekoppelde zeevrachtcontracten, een duidelijke opleving zien na maanden van dalende tarieven.

In de afgelopen vier weken is de WCI zelfs met 70% toegenomen. Deze stijging volgt op het besluit van president Donald Trump om importheffingen tijdelijk "on hold" te zetten. Deze beleidswijziging heeft geleid tot een herstel van het transpacifische containerverkeer richting de Verenigde Staten, nadat volumes eerder fors waren ingezakt.

Wereldwijde stijging containertarieven
Met name de tarieven van Shanghai naar de VS zijn explosief gestegen. De vrachtkosten naar Los Angeles stegen in de afgelopen week met 57% naar $5.876 per container, een stijging van 117% ten opzichte van vier weken geleden. Ook de tarieven naar New York lieten een flinke stijging zien: +39% in de afgelopen week en +96% sinds begin mei.

De prijstoename is niet beperkt tot transpacifische routes. De tarieven van Shanghai naar Europese havens stegen eveneens: naar Rotterdam met 32% en naar Genua met 38%.

Verwachtingen
De recente stijging wijst volgens Drewry op een tijdelijke herstelling van het evenwicht tussen vraag en aanbod op de mondiale containermarkt. Toch verwachten Drewry's Container Forecasters dat deze balans in de tweede helft van 2025 opnieuw onder druk zal komen te staan. De verwachte verzwakking wordt onder meer beïnvloed door mogelijke juridische uitspraken over Trumps tarieven en onzekerheid rondom nieuwe Amerikaanse sancties op Chinese schepen.

Bron: Drewry