De maakindustrie is onmisbaar voor onze economie. Binnen de branche zijn er genoeg kansen, maar het is wel zaak om te blijven innoveren en jonge generaties technische talenten aan te spreken. Familiebedrijf Modderkolk uit het Gelderse Wijchen slaagt daar al sinds 1921 glansrijk in. Dat meldt ABN Amro.
Wat dat oplevert voor de specialist in industriële automatisering, elektrotechniek en werktuigbouwkunde: een modern imago én een goede toestroom van Generatie Z, van de 280 medewerkers is ruim een kwart geboren na 1996. Eigenaar Simon de Luij vertelt hoe hij de organisatie steeds weer voorbereidt op de marktomstandigheden én medewerkers van morgen.
Steeds weer klaar voor de toekomst
'Modderkolk is opgericht door mijn opa, in 1921. Mijn ouders hebben het op een gegeven moment overgenomen, en nu sta ik al zo'n veertig jaar aan het roer', begint Simon. Om zo lang succesvol te blijven, is het heel belangrijk om dat roer periodiek volledig om te gooien. 'Dat hebben we bijvoorbeeld in 2007 gedaan. Toen heb ik vier heldere doelen bepaald: eeuwig blijven floreren, klanten volledig centraal zetten, vol inzetten op de ontwikkeling van onze mensen en zorgen voor een hoge mate van motivatie. Van die omslag plukken we nog steeds de vruchten, óók als het gaat om nieuw talent aantrekken en behouden.'
Leren en ontwikkelen als sleutel tot succes
Een belangrijke stap richting ons ontwikkelingsdoel was de oprichting van een eigen bedrijfsschool in 2012, in samenwerking met het Koning Willem I College in Den Bosch. 'Wat we met onze Modderkolk Academy vooral wilden bereiken, was meer mensen in de techniek krijgen en behouden, voor ons bedrijf, maar óók uit liefde voor het vak.' Volgens Simon is mensen vinden niet zo moeilijk, passend werk voor ze vinden ook niet. Ze binnenboord houden is de uitdaging. 'Wij doen dat door ze intensief en persoonlijk te begeleiden. We hebben op dit moment 35 leerlingen, die hebben hier allemaal een eigen mentor. Ons meester-gezelmodel valt enorm in de smaak: jonge mensen leren graag onder de vleugels van een ervaren collega.'
Hart voor de zaak
Om de motivatie een boost te geven, richtte Simon zich op drie subdoelen. 'Ten eerste moet het doel van de organisatie in lijn liggen met dat van onze mensen. Ten tweede moeten mensen hun werk zo veel mogelijk zelf kunnen inrichten. En ten slotte is meesterschap erg belangrijk: ze moeten ergens de beste in kunnen worden.' Kun je ze dat perspectief bieden, dan is de kans groot dat je mensen zich betrokken voelen bij en inzetten voor het bedrijf. Dat geldt óók voor de jongste generatie, aldus Simon. 'Juist zij willen bijdragen aan een groter doel en perspectief op een mooi groeipad. Kun je ze die zekerheid voor langere tijd geven? Dan wordt de kans klein dat ze uitgekeken raken.'
Snel de diepte in
'Jonge vakmensen zetten we gauw aan het werk. Ze willen snel geld verdienen en hebben niet het geduld om een lang opleidingstraject uit te zitten.' Bij Modderkolk werken ook Gen Z'ers met een hbo- of universitair diploma op zak, Simon kan de groepen dus goed met elkaar vergelijken. 'Degenen met een theoretische achtergrond kunnen eerder zelfstandig werken, maar komen natuurlijk ook "volwassener" bij ons binnen. Een monteur heeft meer begeleiding nodig dan een ICT'er. Wat ze gemeen hebben, is dat ze minder van direct contact zijn dan oudere generaties: communiceren met collega's doen ze liever digitaal. Maar ze tonen wel weer meer gemeenschapsgevoel en ondernemerschap dan Generatie Y bijvoorbeeld. En beiden hechten veel waarde aan hun werk-privébalans.'
Generatie Z vraagt om maatwerk
Weten waar de jongste generatie behoefte aan heeft, is één. Veel belangrijker is het om daar als werkgever adequaat op in te spelen. 'Leerlingen worden bij ons meteen volwaardig deel van het team, inclusief salaris en autonomie. Omdat ze hun werk-privébalans belangrijk vinden, kunnen ze flexibel werken en plannen we ze waar mogelijk dicht bij huis in. Bovendien kunnen ze tijdens speeddates met projectleiders heel efficiënt hun gewenste specialisatie bepalen.' Maar ook op sociaal vlak komt Simon de gemeenschapsgezinde Gen Z'ers tegemoet: 'We hebben een eigen eetcafé gebouwd en organiseren veel leuke activiteiten, op bedrijfs- én teamniveau. Van borrels tot bootcamps – er heeft zelfs een aantal samen meegedaan aan Mud Masters.'
Dé succesformule: blijven veranderen
'Dat totale pakket maakt ons een aantrekkelijke werkgever. Wat regelmatig weer bevestigd wordt: mensen die ons verlaten, komen vaak toch weer bij ons terug. Tussen de 25 en 30 procent van onze 280 medewerkers is van Generatie Z, onze gemiddelde leeftijd ligt met 37 een stuk lager dan in de rest van de branche. Stuk voor stuk mooie prestaties. Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Om de vakmensen van morgen aan te spreken, moeten we vandaag investeren. In onze bedrijfsschool, cultuur en manier van werken. Zo kunnen we Gen Z'ers én de generaties daarna maatwerk blijven bieden.'
Meer informatie:
Modderkolk Project & Maintenance B.V.
[email protected]
www.modderkolk.nl