Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Broucks toonde viscose tapijten op Flanders Flooring Days:

Broucks ziet kansen na strategiewijzigingen: "Klein familiebedrijf is onze kracht"

Tijdens de eerste dag van Flanders Flooring Days sprak Wonen360 met Thijs van den Broucke van Broucks. Samen met zijn zus Els vormt hij de derde generatie van dit Belgische familiebedrijf uit Anzegem, dat sinds 1952 hoogwaardige viscose tapijten ontwerpt en produceert. De oorsprong van het bedrijf gaat zelfs terug tot net na de Tweede Wereldoorlog; zo beschikt Broucks nog over een handgeschreven uitgangsfactuurboek uit 1945. Ook dit jaar stonden ze opnieuw op de beurs, net als bij hun eerste deelname, samen met drie andere bedrijven.


Thijs van den Broucke (rechts) met zijn zus Els.

Nichemarkt met een eigen signatuur
Met een sterke focus op viscose tapijten onderscheidt Broucks zich binnen een nichemarkt. "We werken met een specifiek product dat niet te vergelijken is met andere tapijten. Dat maakt ons aanbod uniek," vertelt Thijs. De tapijten worden ontworpen in een eigen studio en volledig op maat gemaakt. Dit maatwerk levert het bedrijf ook via private labelpartners.

Duurzaamheid en flexibiliteit als fundament
Duurzaamheid staat bij Broucks hoog op de agenda. Zo wordt bewust omgegaan met grondstoffen en speelt het upcyclen van textielafval een belangrijke rol in het productieproces. De kracht van Broucks zit volgens broer en zus ook in het feit dat ze klein en wendbaar zijn: "We zitten nu 30 jaar in het bedrijf. Er is veel veranderd, maar juist doordat we klein zijn, kunnen we snel schakelen."

Verpakking even belangrijk als het product
Een opvallend punt dat Thijs aanhaalt, is het belang van een goede verpakking. "De verpakking is tegenwoordig bijna net zo belangrijk als het tapijt zelf," stelt hij. "Dat komt ook doordat we wereldwijd leveren. Klanten verwachten een bepaalde presentatie, ongeacht het segment."

Internationale concurrentie
Hoewel Broucks wereldwijd actief is, kent de markt ook zijn uitdagingen. De concurrentie uit lageloonlanden vormt een uitdaging, zeker wanneer deze landen vrijhandelsakkoorden hebben afgesloten voor markten waar ook Broucks actief is. Tegelijkertijd verloopt het afsluiten van soortgelijke akkoorden door de EU eerder traag, wat de positie van producenten binnen de EU kan verzwakken. Bovendien worden producenten van textiel binnen de EU onderworpen aan strikte regelgeving, terwijl producten van buiten de EU soms met minder toezicht op de markt komen, ondanks mogelijke verschillen in kwaliteits- en veiligheidsnormen.

Voorzichtige marktgroei
Toch klinkt er optimisme. Volgens Thijs begint de markt zich weer voorzichtig te herstellen. "We merken namelijk dat inkopers terug steeds vaker kiezen voor kwaliteit en authenticiteit, wat duidelijk in ons voordeel werkt."

Meer informatie:
Broucks NV
Vichteplaats 64
8570 Anzegem, België
[email protected]
www.broucks.com