Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gursel Iz van slaapspeciaalzaak COCO-MAT: 'Het draait niet om winst, maar om echte aandacht’

Gursel Iz is al 21 jaar actief in de woonbranche en vanaf het allereerste begin nauw betrokken bij het duurzame slaapmerk COCO-MAT. Sinds acht jaar runt hij zijn eigen winkel in Amsterdam, waar hij klanten begeleidt naar een bewuster leven én betere nachtrust. "Mijn avontuur met COCO-MAT Nederland begon in 2004, maar de kiem werd al veel eerder gelegd", vertelt Gursel Iz. "In 1987 leerde ik Paul kennen, de oprichter van COCO-MAT. Er ontstond een diepe vriendschap, die tot op de dag van vandaag voortduurt." Toen in 2003 de eerste COCO-MAT-winkel buiten Griekenland zijn deuren opende, werd Iz gevraagd mee te bouwen aan het merk in Nederland. Hij volgde zijn hart, ondanks twijfels uit zijn omgeving.

Na vijftien jaar als boekbinder te hebben gewerkt, stapte hij in een compleet nieuwe wereld. "Ik begon als verkoopadviseur aan de Overtoom in Amsterdam. Al snel kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheid en binnen anderhalf jaar mocht ik de leiding nemen over COCO-MAT Nederland. Ik had nauwelijks ervaring, maar wel een duidelijke visie." Zo besloot hij bijvoorbeeld te stoppen met het verkopen van bedden met metalen veren: "Dat strookte niet met de natuurlijke filosofie van het merk – en ook niet met die van mijzelf."

De liefde voor klantcontact bleek een drijvende kracht. "Wat ik het mooiste vond? De winkelervaring, aftersales, meedenken met hotels, het organiseren van beurzen. Mijn allereerste hotelklant was Hotel De L'Europe – een ervaring die me altijd bijblijft." Daarna volgden onder andere het Blooming Hotel in Bergen, Stroom in Rotterdam, Conscious Hotels in Amsterdam, en vele anderen. "Mijn kracht ligt in het persoonlijke contact."

Tijdens de economische crisis in 2008 veranderde er veel. De partner van de oprichter keerde terug naar Nederland en nam het roer over. "Ik werkte doordeweeks aan projecten en stond in het weekend in de winkel. Dat werd te veel. In 2012 besloot ik een sabbatical te nemen." Na een jaar werd hij teruggevraagd. "Ik stemde toe, op één voorwaarde: ik wilde me volledig richten op mijn passie – de verduurzaming van de hotelbranche met COCO-MAT."

Gursel pakte de draad op met bestaande klanten en breidde het netwerk uit. "Ik werkte onder andere met Hotel De Hallen, Eco Mama, Faralda en Spaces – waar ik het Power-Nap-concept introduceerde. Ook lanceerde ik het 'pillow menu' bij Blooming Hotel, waarbij gasten hun voorkeurskussen konden kiezen. Ik trainde het hotelpersoneel in het onderhoud van onze bedden. Voor mij draait het altijd om aandacht en toewijding."

Oude garage
Een eigen winkel bleef een droom. Die kwam in zicht toen hij op zoek was naar een locatie – niet voor zichzelf, maar voor iemand anders. "Mijn oog viel op een oude garage aan het Haarlemmerplein, toevallig vlakbij waar ik ben opgegroeid. Het voelde alsof alles samenviel. De oprichters waren direct enthousiast en gunden mij deze kans."

Inmiddels is hij acht jaar trotse eigenaar van zijn eigen COCO-MAT-winkel in Amsterdam. En nog altijd staat aandacht voor de mens centraal. "Voor mij draait het niet om winst, maar om échte aandacht. Mensen écht zien, het best passende advies en product bieden – dat is waar het om gaat. Ontmoetingen zijn voor mij de grootste rijkdom.

"Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van mijn klanten – van jonge mensen die beginnen met een kussen, tot terugkerende klanten die later komen voor een topper, matras of compleet bed. Mijn winkel staat voor vertrouwen, plezier en oprechte aandacht. Iedereen die binnenkomt moet zich welkom voelen – en met een goed gevoel weer vertrekken."

Meer informatie:
COCO-MAT
Haarlemmerplein 19
1013 HP Amsterdam
T. + 31 (0) 20 237 17 90
[email protected]
www.coco-mat.nl