Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Antwerpse haven piept en kraakt: wachttijd containerschepen stijgt fors

De wachttijden voor containerschepen in de haven van Antwerpen zijn de afgelopen maanden fors toegenomen. Volgens gegevens van het maritiem onderzoeksbureau Drewry, aangehaald door De Tijd, steeg de gemiddelde wachttijd van ongeveer 32 uur naar 44 uur. De Port of Antwerp-Bruges bevestigt de toegenomen drukte, maar benadrukt dat er geen sprake is van chaos: "Er is op dit moment geen sprake van een grootschalige chaos, maar wel van een langdurige, verhoogde drukte en congestie", aldus een woordvoerder.

© Dreamstime

De congestie in Antwerpen maakt deel uit van een bredere problematiek die ook andere Europese havens treft. Desondanks presteerde Antwerpen recent beter dan sommige concurrenten, zoals Rotterdam, op het gebied van containerverwerking. De Vlaamse overheid werkt al jaren aan het project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA), dat mede wordt gefinancierd door de Europese Unie. De geplande uitbreiding moet pas tegen het einde van dit decennium van start gaan.

De oorzaken van de congestie zijn divers. Onder meer lage waterstanden op de Rijn en in het Panamakanaal, de Houthi-aanvallen in Jemen, die schepen dwingen om te varen via Kaap de Goede Hoop, en Europese stakingen dragen bij aan de vertragingen. Daarnaast beïnvloeden strategische wijzigingen van grote rederijen, zoals route- en alliantiewijzigingen, de capaciteit van containerterminals.

De havenautoriteiten waarschuwen voor mogelijke structurele problemen bij aanhoudende druk: "Als buffers wegvallen en congestie aanhoudt, kunnen grotere problemen ontstaan." Verdere investeringen in infrastructuur blijven dan ook noodzakelijk.

Bron: GVA

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer