De wachttijden voor containerschepen in de haven van Antwerpen zijn de afgelopen maanden fors toegenomen. Volgens gegevens van het maritiem onderzoeksbureau Drewry, aangehaald door De Tijd, steeg de gemiddelde wachttijd van ongeveer 32 uur naar 44 uur. De Port of Antwerp-Bruges bevestigt de toegenomen drukte, maar benadrukt dat er geen sprake is van chaos: "Er is op dit moment geen sprake van een grootschalige chaos, maar wel van een langdurige, verhoogde drukte en congestie", aldus een woordvoerder.
© Dreamstime
De congestie in Antwerpen maakt deel uit van een bredere problematiek die ook andere Europese havens treft. Desondanks presteerde Antwerpen recent beter dan sommige concurrenten, zoals Rotterdam, op het gebied van containerverwerking. De Vlaamse overheid werkt al jaren aan het project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA), dat mede wordt gefinancierd door de Europese Unie. De geplande uitbreiding moet pas tegen het einde van dit decennium van start gaan.
De oorzaken van de congestie zijn divers. Onder meer lage waterstanden op de Rijn en in het Panamakanaal, de Houthi-aanvallen in Jemen, die schepen dwingen om te varen via Kaap de Goede Hoop, en Europese stakingen dragen bij aan de vertragingen. Daarnaast beïnvloeden strategische wijzigingen van grote rederijen, zoals route- en alliantiewijzigingen, de capaciteit van containerterminals.
De havenautoriteiten waarschuwen voor mogelijke structurele problemen bij aanhoudende druk: "Als buffers wegvallen en congestie aanhoudt, kunnen grotere problemen ontstaan." Verdere investeringen in infrastructuur blijven dan ook noodzakelijk.
Bron: GVA