Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondernemers geraakt door NAVO-top: ‘Geef ons rechtvaardige compensatie’

Ondernemers constateren nu al minder bezoekers en omzet in Den Haag, zoals in de buurt van het World Forum en op de Frederik Hendriklaan. Oproepen om vanwege de aanloop naar de top de stad te mijden en ook de verscherpte toegangsmaatregelen doen hun werk. Ondernemers betalen de prijs en zien omzetten kelderen. Dat staat ook ondernemers te wachten in gemeenten waar veiligheidsmaatregelen genomen worden voor delegaties die daar zullen verblijven tijdens de top en langs de A44 die afgesloten wordt.


Het winkelpand van Slaapcomfort Engering in de omgeving waar de NAVO-top plaatsvindt.

Snel ingrijpen
Brancheorganisatie Koninklijke INretail vindt dat gemeenten snel in moeten grijpen met een forfaitaire regeling en een toegankelijker schadecompensatieregeling die bovendien sneller afgehandeld moet worden. Ondernemers ontvangen via de regeling dan een vast bedrag dat oploopt bij zwaardere en langduriger hinder. Dit is praktisch, rechtvaardig en maatschappelijk verdedigbaar. De overheid kan zo duidelijk maken dat nationale veiligheid niet ten koste hoeft te gaan van lokale ondernemers.

Met de ervaring van de Nucleaire Top in 2014 in gedachten, toen ondernemers verzandden in trage en juridisch complexe nadeelcompensatieprocessen, doet INretail nu deze oproep.

Doorlopende kosten
"De boodschap om Den Haag en omgeving te mijden, werkt in de praktijk als ontmoedigingsbeleid voor het bezoeken van winkels. De kosten die je via je omzet moet terugverdienen, lopen iedere dag wel gewoon door. Ondernemers die dag in, dag uit bijdragen aan de levendigheid van Den Haag komen dan in de problemen," aldus Jan Meerman, algemeen directeur van INretail.

Publiekcampagne
INretail wil ook een gerichte publiekscampagne na afloop van de top. Daarmee kan het vertrouwen van het publiek in de bereikbaarheid van de stad terugkeren. Meerman: "De NAVO top vraagt om bijzondere maatregelen, maar we spreken het stadsbestuur en aanpalende gemeenten ook aan haar verantwoordelijkheid om snelle en daadkrachtige maatregelen te nemen die gedupeerde ondernemers helpen."

Meer informatie:
InRetail
Arnhemse Bovenweg 100
3708 AG Zeist
[email protected]
www.inretail.nl

Publicatiedatum: