Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zijn de zwaarste importheffingen verleden tijd?

Het handelsakkoord tussen de VS en China laat zien dat er grenzen zijn aan hoe ver de regering-Trump bereid is te gaan bij de uitvoering van haar radicale handelsagenda. ABN AMBRO verwacht dat aanzienlijke invoerheffingen van kracht zullen blijven, wat op korte termijn druk op de groei zet. De groeivertraging zal waarschijnlijk echter minder diep zijn en neerwaartse risico's zijn dan ook afgenomen. De bank zet de gewijzigde ramingen uiteen aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen.

In de Spotlight: Trumps Big Beautiful Bill is zeer regressief, zet de rente onder opwaartse druk en dreigt de economische neergang te versterken.

© Ruletkka | Dreamstime

Onzekerheid importheffingen afgenomen, maar schade aanzienlijk
Even leek het erop dat er geen grenzen zouden zijn aan de Amerikaanse importheffingen. Na een meedogenloze escalatie van de tarievenoorlog tussen de VS en China hebben beide partijen een stap terug gedaan, tot grote opluchting van de wereldeconomie. Voor alle duidelijkheid: de Amerikaanse invoertarieven zullen waarschijnlijk veel hoger blijven dan vóór de tweede ambtstermijn van Trump (ongekend in de moderne geschiedenis) en de schok voor de wereldhandel zal waarschijnlijk nog steeds aanzienlijk zijn. Zelfs met handelsakkoorden om nog hogere tarieven te voorkomen, verwacht ABN AMRO dat het universele basistarief van 10% op Amerikaanse importen zal blijven bestaan, naast hogere tarieven voor specifieke sectoren zoals auto's (met quota tegen lagere tarieven, vergelijkbaar met de overeenkomst van de VS met het Verenigd Koninkrijk).

Bovendien zal de onzekerheid over het beleid een belangrijke rem blijven op de wereldeconomie. Maar als we één belangrijke les hebben geleerd in de afgelopen maand, dan is het wel dat er grenzen zijn aan hoe ver de Amerikaanse regering bereid is te gaan bij de uitvoering van haar radicale handelsagenda. Dit zorgt voor een ondergrens in hoe ver de wereldeconomie hierdoor kan dalen. Wat ook duidelijk is geworden, is dat bedrijven verschillende manieren vinden om de tarieven te omzeilen, of het nu gaat om het gebruik van voorheen onduidelijke regels in de Amerikaanse douanevoorschriften, het opzetten van importdochterondernemingen in de VS of het gebruik van leaseconstructies voor bijvoorbeeld vliegtuigen. Ook dit helpt de klap voor de activiteit als gevolg van de Amerikaanse heffingen te verzachten.

Alles bij elkaar genomen, en zelfs rekening houdend met de recente dreigementen van de VS om een tarief van 50% op EU-importen in te stellen, heeft ABN AMRO de groeiprognoses voor de VS, de eurozone en China aanzienlijk verhoogd. Op zeer korte termijn zal de groei naar verwachting nog steeds vertragen als gevolg van hogere importheffingen, maar het dieptepunt zal waarschijnlijk minder diep zijn en de neerwaartse risico's voor de vooruitzichten zijn kleiner dan ABN AMRO eerder dacht.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer