Floris Jeurissen, oprichter van LaminaatenParket.nl en CEO van Floors Group BV, blikt terug op 15 jaar ondernemerschap in de vloerenbranche. In een recente LinkedIn-post deelt hij waardevolle inzichten over voorraadbeheer, franchise-uitbreiding en het belang van solide juridische afspraken.
Voorraadbeheer als groeistrategie
In de beginjaren kampte Jeurissen met aanzienlijke overvoorraden: "De vloeren stonden letterlijk tegen het dak aan." Hij ontdekte dat producten in opslag minder snel verkopen dan wanneer ze zichtbaar zijn in showrooms. Zijn oplossing was om een deel van de overvoorraad op consignatiebasis onder te brengen bij nieuwe franchisenemers. "Zorg dus dat iemand anders jouw voorraad verkoopt. Doe dit 10 keer en je bent waar ik nu ben", adviseert Floris
Het belang van een gedegen franchisecontract
Jeurissen waarschuwt voor het opstellen van beknopte franchisecontracten: "Franchisecontract op een A4'tje schrijven is het duurste wat ik ooit heb gedaan." Hij benadrukt dat het opstellen van een volwaardig contract essentieel is om toekomstige complicaties te voorkomen. Voor juridisch advies raadt hij experts zoals Peta Klaassen en Arie Uyttenbroek van Franchise Support Groep aan.
Van één winkel naar een franchiseorganisatie
Met slechts één franchisewinkel is er volgens Jeurissen nog geen sprake van een franchiseorganisatie. Hij benadrukt het belang van snelle uitbreiding: "Ga heel snel op zoek naar franchisewinkel twee, drie en vier om echt een franchiseorganisatie te worden."
Advies voor aspirant-franchisenemers
Jeurissen deelt zijn ervaringen om anderen te behoeden voor dezelfde valkuilen: "Franchise opzetten is hogere wiskunde. Start nooit zoals wij het gedaan hebben. Wil je een franchise beginnen? Denk dan eerst goed na."
Met deze inzichten biedt Jeurissen een realistisch beeld van de uitdagingen en successen in het opbouwen van een franchiseorganisatie binnen de vloerenbranche.