De Meir, de bekendste winkelstraat van Vlaanderen, staat aan de vooravond van een grondige herinrichting. In dit winkelgebied zitten onder meer de interieurzaken Søstrene Grene, Zara Home, La Casa del Habano en Flying Tiger Copenhagen. Stad en district Antwerpen hebben het multidisciplinaire team van Sweco, in samenwerking met lichtontwerper Atelier Jeol, geselecteerd om een eerste voorontwerp uit te werken voor de heraanleg van de Meir, Leysstraat, Jezusstraat en Twaalfmaandenstraat.
Het ontwerp zet sterk in op sfeer, functionaliteit en erfgoed. 's Avonds wordt de beleving van plekken als de Grote Markt en het Centraal Station doorgetrokken naar de winkelas via een nieuwe, doordachte lichtarchitectuur. Daarbij worden de historische gevels en monumenten extra in de verf gezet.
© Sweco
Meer ruimte voor voetgangers
Het voorgestelde "gevel-tot-gevel"-concept houdt rekening met de verschillende gebruikers van de Meir. Voetgangerscomfort staat centraal, zonder andere stromen – zoals bevoorrading of doorgang voor hulpdiensten – uit het oog te verliezen. Er wordt ook ingezet op rustpunten met zichtlijnen naar iconische gebouwen, wat de beleving voor bezoekers moet versterken.
Groene accenten
In de Jezusstraat komt meer ruimte voor groen en verblijf. Er is aandacht voor de combinatie van winkelend publiek, studentenleven en cultuur. Daarnaast zal het project inzetten op klimaatrobuuste oplossingen, passend bij de stedelijke context van de Meir als drukbezochte boulevard.
© Sweco
Uniform materiaalgebruik
Het ontwerpteam stelt een eenvormig gebruik van materialen voor, afgestemd op de noden van de voetganger. Tegelijk wordt ingezet op duurzame keuzes die de klimaatbestendigheid van de publieke ruimte moeten vergroten. Bestaande en nieuwe bomen krijgen een plek in plantvakken die bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving.
Planning en timing
De verdere uitwerking van het ontwerp start deze zomer. De stad verwacht het afgewerkte voorontwerp in de loop van 2026. De effectieve heraanleg zou, in afstemming met omliggende projecten, ten vroegste begin 2028 van start gaan.
Bron: Antwerpen Morgen