Cybercriminaliteit vormt een groeiende bedreiging voor Nederlandse bedrijven. Volgens het recent gepubliceerde Cybersecurityrapport 2025 van ABN AMRO werd bijna 20% van de bedrijven vorig jaar slachtoffer van digitale aanvallen. Onder grote ondernemingen liep zelfs 30% schade op. Financieel verlies was het meest gemelde gevolg, gevolgd door verlies van klantgegevens, vertrouwelijke informatie en verstoringen in de bedrijfsvoering.
Opvallend is dat met name mkb-bedrijven hun digitale weerbaarheid overschatten. In werkelijkheid neemt de dreiging alleen maar toe, vooral in sectoren zoals retail, waar veel gewerkt wordt met klantdata en complexe toeleveringsketens. Juist deze combinatie maakt retailers extra kwetsbaar voor cyberincidenten met grote financiële en reputatieschade als gevolg.
Webinar
Om aandacht te vragen voor dit toenemende risico organiseert ABN AMRO op 27 mei een speciaal webinar: "Cybersecurity in Retail, bescherm je keten en reputatie". Tijdens dit online evenement (11.30 – 12.15 uur) gaan experts uit de branche in op actuele dreigingen en praktische oplossingen. Sprekers zijn onder andere Vincent Romviel (Thuiswinkel.org), Maarten Roerink (MMOX Cybersecurity), Ron Vermeulen (Samen Digitaal Veilig) en Richard Verbrugge (ABN AMRO).
Het doel is duidelijk: retailers bewust maken van hun kwetsbaarheid en handvatten bieden om hun digitale veiligheid op orde te brengen. Want in een wereld waarin cyberaanvallen steeds geraffineerder worden, is proactieve bescherming geen luxe, maar noodzaak.
Bron: ABN AMRO